onsdag 12 juni 2013

Gårdsbutiker på Bjäre och lite annat.....

Oj! Idag om 6 veckor flyttar vi. Vid den här tiden har vi varit framme några timmar och håller på att installera oss i nya hemmet. Känns stort! Många tankar men ändå ett lugn inom mig. Det här vill vi göra helt enkelt. Men kommer på mig själv med att jämföra för och emot. Lika snabbt lägger jag ned dom tankarna. Det finns inte något sådant. Bjäre är fantstiskt - Palma är fantastiskt. Solen skiner just nu på båda ställen. Då är det lätt att trivas! Det jag kan konstatera är att jag trivs så mycket bättre när solen skiner. Säkert många med mig....
Häromdagen pratade Björn med ägarna till lägenheten vi ska hyra. Den håller just nu på att göras klar för oss. Elektriciteten börjar blir klar, rörmokeri mm. Vi ska få bilder om någon vecka. Jag blir lite rörd av hela grejen. Tänk att vårt nya hem håller på att färdigställas till oss. Det går arbetare där och fixar, bygger och grejar. Allt för att det ska bli klart till slutet av juli. Wow! Här hemma går vi och planerar, packar ihop oss, avslutar på något sätt inför det nya. Allt måste klaffa! Visst kan jag känna mig utelämnad av att inte fullt ut veta hur lägenheten ser ut när den är färdigbyggd, exakt när sakerna vi skickar ned kommer fram. Hur det kommer kännas att mötas av sommarhetta och ett hem som ska inredas för att bli vårt boende. Hemma! Home is where your heart is.
Jag känner mig faktiskt modig! Som tar detta steg. Jag skulle kunna sätta upp många hinder och stanna hemma i det trygga. Men jag vågar! Faktiskt....iiiihhhh....Inte helt enkelt det ska ni veta....Det är inte bara enkelt att följa sitt hjärta. Men motsatsen är omöjlig.

Plötsligt dyker det upp massor av kul jag vill göra och upptäcka här på Bjäre. Förra sommaren måste ha regnat bort för i år ser jag många fler pärlor här. Det känns bra! Att lämna något vi gillar. Då finns ju något fint att komma tillbaka till. Hemma för oss är Skåne. Än så länge ;)
Efter lunch tog jag Linn och bilen för att göra en utflykt. Bilkö på åsen för asfaltering av vägen. Tålamod. Verkar vare en egenskap som utmanar mig just nu. "The terrible two" kallas 2 års åldern av vissa. Vill inte dra det så långt men VILJA det har vår tjej. Det blir bättre när vi hittar på saker. Då trivs hon, upptäckaren. Så det blev att sjunga sånger där i bilkön och prata om "kan mamma inte starta bilen nuu" "Nej det är massor av bilar både före och efter" Mmmm...så kan det vara!

Vi började utflykten med att besöka Västragård i Varalöv. Dom säljer växter, inredning, delikatesser mm och där fanns även ett litet café MED lekhörna. En nöjd Linn och en nöjd mamma. Åk dit om du har barn och vill ta en fika. Där fanns även en stor sandlåda i anslutning till alla växter och plantor. Så möjlighet att shoppa dina blommor i lugn och ro. :)

Kaffe med grädde, blåbärscheesecake och mjölkfri glass....

Funkar att fota sig själv med Iphone ;)
Efter det besöket som slutade med en fin vit orkidé (som egentligen var onödig med tanke på flytten men njuter av den här och ger den till någon när vi flyttar) samt en söööt liten nalle som Linn blev kär i fortsatte vi färden. Inte långt därifrån utan strax över vägen hittade vi Kärra gårdsbutik. Småskalig uppfödning, slakt och rökeri av kyckling, tupp och kalkon. Vi köpte en bit rökt tupp som vi ska göra en sallad på nu ikväll. Vi träffade deras tre söta hundar som vi fick klappa. Den ena fick vara med på fotot.

Vi körde sedan bort till Varalövs Gårdsbutik och shoppade lite grönt. Det var inte ekologisk odling men närproducerat känns bättre än importerat. Det är också en upplevelse att köra runt på små gårdsbutiker. De här godsakerna fick vi med hem!

Det blev även ett stopp på Intersport i Ängelholm för nya skor till Linn. Nu är vi hemma igen, lite trötta och hungriga efter dagen. Det blir fler utflyktsmål veckorna vi bor kvar. Skriver om dom här på bloggen. Så kan ni förhoppningsvis få inspiration till att upptäcka Bjäre. 
Nuuuu maaaat!!!!




2 kommentarer:

meandmike sa...

Så spännande det låter att flytta till Palma och ett vackrare val kunde ni väl inte gjort. Kommer helt klart att följa dig här inne med stort intresse. Och tack för tipsen på utflyktsmål på Bjäre - blir kanske en tur dit under semestern :-)

Unknown sa...

Heeej!
Vad roligt att hitta dig igen. Skrev några gånger på din blogg förra sommaren men då hade jag inte själv någon blogg men det har jag nu så nu kan vi kanske hålla lite kontakt om du har lust.
Vet att vi hade lite gemensamt som att vi blev mammor sent i livet och att vi är egna företagare båda två.
Så spännande att ni har gjort slag i saken nu och ska flytta till Mallis. Vilket äventyr! Där gifte vi oss -95 och vi har inte varit där sedan dess...
Ha en bra dag
//bara anna
annacecar.blogspot.com