fredag 14 juni 2013

Dagens smoothie!


Jag älskar smoothies till frukost och det delar jag med Linn. Med Vitamixen vi köpte i höstas blir dom alldeles släta och fluffiga. Jag föredrar "bäriga"smoothies till frukost. Idag innehöll den:

Lingon & Blåbär 
1/2 banan 
Nyponpulver
Chiafrön
Kokos
En skvätt havremjölk
Mandelsmör
Ingefärspulver
Lite äkta vaniljpulver

Vi toppar med cacaonibs och kokos.
Mums!

(ekologiska ingredienser för mer smak och en glad miljö)

Något gott knäcke till, bregott och avocado med örtsalt på. En kopp kokt vatten med ingefära eller thé för min del. Citronvatten till Linn. Ungefär sådär ser vår vardagsfrukost ut. Ibland blir det även ett kokt ägg.
På helgen varierar vi oss! Då blir det rysk yoghurt (hög fetthalt och sååå god) med Paulúns musli på. Tycker den har helt OK ingredienser för att ätas ett par ggr i veckan. 
Havreflingor, oligofruktos, vegetabilisk olja, dinkelflingor, torkade dadlar 9 %, äppeljuicekoncentrat, kokos, frystorkade hallon 2,0 %, kakao 1,3 % och havssalt.
Sen blir det äggröra och bacon för den som önskar. Liten smoothie brukar det bli även på helgen. Sen dagens espresso med någon skummad mjölk (just nu sojamjölk....) Annat vi tar dagligen för bättre hälsa är kokosfett (Holistics föredrar jag), chlorella och den mörka årstiden D-vitamin. Innan frukost tar jag en kopp ljummet vatten med citron och ett gals REDS (även den från Holistic. Min mage funkar som en klocka när jag tar den.)




Jag vill helst dricka någon grön smoothie dagligen men får inte alltid till det rent tidsmässigt. Gröna smothies går under namnet "gröning" här hemma. Som många andra läste vi Grönt för livet av Victoria Boutenko och blev nyfikna på att prova.


Jaa! Jag mår verkligen bra när jag dricker grönt. Det är som att klorofyllet går rakt ut i blodet och ger energi och lätthet i kroppen. Det kräver en ordentlig mixer som slår sönder salladsbladen. Jag säger bara Vitamix...(den kostar en slant men är en hälsoinvestering). Den är prio i de saker vi tar med oss till Palma. Där ska det bli mycket "gröningar" i det varma klimatet.

En favorit jag har är:

1 påse färsk babyspenat
1/2 - 1 banan
 Ev 1/2 äpple 
1/2 avocado
En bit färsk ingefära
Lite citron
Liten bit bladselleri ( vill inte smaken ska ta överhanden men gillar en liten touch av sellerin)
2 tsk vetgräspulver
ca 1 liter vatten

I många recept är det mer frukt och det kan du ha i om du vill undvika den gröna smaken. Själv gillar jag inte för sött och tycker det räcker med lite banan och äpple. Det är bara att prova sig fram. Mixa och njuta.

Önskar er en fin fredag i regnet! Jag har planer på Helsingborg men tror jag stannar hemma om regnet fortsätter. 

Kram!
KKR

Inga kommentarer: