onsdag 1 januari 2014

Sol och grönt - en bra start på 2014

Välkommet 2014! Efter en lugn och kärleksfull nyårsafton härhemma med lilla familjen vaknade jag idag upp med lust att verkställa. Massor av energi att göra bra val. Jag började dagen med kokt vatten som jag pressar en ekologisk citron i. Detta gör kroppen mer basisk och stödjer levern i sin utrensning. Efter lite "slarv" i december med för mycket pepparkakor och lussebullar längtar min kropp efter lättare mat. Det blev en grön smoothie till frukost och efter en stund en skål fruktsallad. En bra start!

Spenat, gurka, selleri, ingefära, avocado.

Fruktsallad med kokos och cacaonibs.
Denna första dagen på året bjöd på klarblå himmel och sol. Så en långpromenad passade bra. Vi traskade ut till San Agustin längst havet och fram till en jättefin lekplats som ligger där.
Jag gick i vanlig ordning och bara log av utsikten, färgerna och vädret. Vi pratade om året som ligger framför och idag hade jag en sådan där dag när affärsidéerna avlöser varandra. Skaparlusten är på topp och nu ska den bara kanaliseras på rätt sätt. Tur att min man är bra på att lyssna, komma med råd och input.
Jag har funderat en del kring det här med att blogga, vara aktiv på Facebook och nu även Instagram för min del......Det kan finnas en ytlighet i det och många stör sig på den "glättiga" ytan som folk oftast visar i sociala medier. Jag rannsakar mig själv emellanåt för att veta mitt syfte med att jag är aktiv i dessa medier. Oftast kommer jag fram till samma sak...
Jag är en kommunikativ människa! Jag gillar att dela när jag upplever något bra eller vackert. När jag lagat något gott tycker jag det är kul att skriva om det på bloggen. Jag kan mycket väl lägga upp en statusuppdatering om att "Sitter på terassen med ett glas rosé och njuter av livet". Jag tycker faktiskt att det är mer intressant att så många stör sig på den här formen av uppdateringar. Så klart att det finns disk, jobb, tårar, kärleksbekymmer, irritation osv även bakom klämkäcka inlägg på sociala medier. Sen kan "allt det där stå mig upp i halsen också" Men ville ändå lyfta upp ämnet och tanken. Hur ser ni på sociala medier?
Jag anser att vi väljer själva vad vi vill fokusera på. Eller hur? Vilka uppdateringar vi vill se.... Vilka bloggar vi vill läsa.....osv....
Det får mig att tänka på denna kloka berättelse...


”En kväll berättade en gammal Cherokeeindian för sitt barnbarn om en kamp som pågår inom oss människor. Han sa- Min son, kampen mellan två vargar som vi alla har inom oss.
En är ond: Den kännetecknas av vrede, avundsjuka, sorg, ånger, girighet, övermod, självömkan, skuldkänslor, förbittring, mindervärdighetskomplex, lögner falsk stolthet, överlägsenhet och självupptagenhet.
Den andra är god: Den har glädje, frid, kärlek, hopp, ödmjukhet, vänlighet, godhet,empati,generositet, ärlighet, medlidsamhet och tilltro
Barnbarnet funderade en stund och frågade sedan sin farfar: Vilken varg vinner?

Den gamle Cherokeeindianen svarade: Den du matar…”

Jag kommer allt mer fram till att jag vill sprida glädje med mitt Be Happy. På alla plan i livet - hälsa, livsstil, personlig utveckling, relationer mm. Det sitter ihop! Allt är möjligt och vi besitter själva förmågan att välja.  Det går aldrig att skylla ifrån sig även om det är så mycket skönare. Att stå där med en kanske kaotiskt eller nedbrytande situation och inse att "detta har jag själv varit med att skapa" är inte alltid så behagligt. Men kära ni! då kan vi ju också välja något bättre och klokare för vårt liv. Eller hur? Det går att välja glädje hela tiden.
För egen del underlättar det med 17 grader och sol den 1 januari :) Jag har lättare till skratt då, min kropp är mer avslappnad och horisonten ljusare. Men resan dit har varit slingrig och krävt att jag valt bort en del annat.
Jag kommer fortsätta skriva i alla de former och dela bilder och hashtagga på Instagram :) För mig är det kul att dela och jag blir själv påfylld av möjligheten att få ta del av andras liv. Om det inte ger mig nåt då väljer jag helt enkelt bort - Delete och så är saken klar. Däremot är pauser från datorvärlden viktig och det är långt ifrån alla som trivs att kommunicera i den digitala världen. Tur att vi då kan välja! Ödmjukhet inför varandra och olikheterna vi besitter. När vi är "rena" i våra val så minskar behovet av att "störa" oss på andra. Detta är för övrigt en av de snabbaste vägar vi kan ta när det gäller att utvecklas personligt. Så snart något stör oss så ska vi titta inåt. Exakt VAD väckte det där beteendet i mig? När du gjort upp med det så försvinner ditt "issue" i ämnet. Lugn...det kommer fler... :)) Men är ni med på resonemanget?

Som avslutning på dagens inlägg blir det några bilder av färg som jag hoppas kan inspirera till ett riktigt gott nytt år. KRAM!





Helt enkelt en väldigt härlig dag!

Inga kommentarer: