onsdag 5 mars 2014

Du är vad du äter!


Mitt intresse för mat har jag haft sedan barnsben. Med en mamma och pappa som alltid lagat mat från grunden. Likaså mormor och farmor! Morfar och farfar har jag nog aldrig sett laga mat. Minns en gång vi frågade farfar vad han skulle göra med en rå fläskkotlett och hans slutsats blev att "gå till grannen och byta bort den" :)
Med åren väcktes min passion för hälsosam mat och då började jag läsa innehållsdeklarationer och ifrågasätta vad jag stoppade i mig. Det som i dag skrivs om i tidningar, pratas om på TV och lyfts i media var något jag ifrågasatte tidigt. Jag var runt 20 år då.
Jag har jobbat med hälsa sedan dess och sett trender komma och gå. Just nu är det rawfood som verkar vara grejen för många och på Instagram ser jag smoothie på smoothie, bärglass till frukost och alternativa bakverk på nötter och frukt. Jag undrar varför vi oftast går så "all in" när någon mattrend slår igenom? Vilka nu vi är?! Jag kan ju bara tala för mig själv så jag håller mig till det.
Genom åren har jag periodvis varit lite på gränsen till fanatisk när jag anammat något. Velat frälsa världen och tyckt att jag minsann äter bättre än många andra. Nu för tiden har jag skapat min egen matfilosofi och äter det min kropp vill ha och det jag mår bra av.
Detta är oftast hälsosam, ekologisk och gärna vegetarisk mat. Det kan vara råa grönsaker. Det kan vara tillagade, några ggr i veckan kyckling och fisk för enbart vegetariskt blir min kropp inte nöjd på.
Jag väljer oftast det bästa och mest näringstäta jag kan. Undviker snabba kolhydrater för det mår jag bättre utav. Kaffe blir det 1 kopp/ dag ungefär, det ger mig njutning och den sociala biten med att "ta en kaffe" med någon gillar jag. Vi undviker tillsatser så mycket som möjligt. Lagar oftast mat från grunden när vi inte äter ute på restaurang. Tänker "back to basic" hela ekologiska råvaror och goda smaker.

Jag har en bok "Kärlek, oliver och timjan" som jag plockade fram häromdagen. Yes! det här gillar jag. En härlig blandning av naturlig och lättlagad mat med fokus på näring och smakupplevelse samt den bästa ingrediensen - gemenskapen kring bordet och kärleken till maten. En tacksamhet till råvarorna och dess ursprung.
Är det någon lära ja baserar mitt ätande kring så är det Ayurvedan. Där finns inga pekpinnar utan bara visdom. Ät naturlig mat, ät efter säsong din egen konstitution(dosha), ät färsk mat, ät din mat sittande i lugn och ro och allra viktigast - ät bara när du är hungrig.
När jag lifestyle coachar utgår jag från ayurvedan och vem du är, men jag väver även in mina egna erfarenheter kring mat.

Vi är det vi äter och kanske äter vi också det vi är....med det menar jag om vi är stressade och ur balans väljer vi ofta sådant som är mindre bra för våra kroppar. Men i lugn och harmoni har vi möjlighet att lyssna på vad kroppen vill ha och behöver.

Just nu är jag nyfiken på boken "Härligt Hälsosam" (om basisk mat). Natasha som skrivit boken menar att vi ska äta basiskt 70% av tiden för att sedan kunna ta en pizza eller vad vi nu vill. Jag utgår också från den tanken även om jag inte delar upp den i procent. När jag läste lite ur boken insåg jag att flera av dom basiska livsmedlen redan var med i min dagliga kost. Så kanske har jag lyssnat och hittat maten som är gynnsam för mig. Hur som helst så välkomnar jag mer inspiration till köket så kan jag i min tur inspirera vidare.

Nu lunch! Hemmagjorda fiskpinnar med potatis/morotssmos. Kan det vara något?!

Kram


1 kommentar:

Kjersti sa...

Tack för kommentaren hos mig Ulrika! Så roligt att du tittade in hos mig! Håller med om det du skriver i mycket. Jag tror det är viktigt att försöka "känna in" vad man mår bra av, och det är ju olika från person till person. Alla är vi individer. Personligen följer jag inga dieter och försöker att inte låsa mig vid något speciellt. Däremot försöker jag laga mat från grunden med rena naturliga råvaror, med mycket frukt och grönt, utan gluten och vitt socker, och så nyttigt och näringsriktigt som möjligt. Äter man så till vardags tror jag också man kan unna sig det där lilla extra emellanåt. Ha det gott och fortsätt njuta av livet på din soliga ö!