fredag 4 april 2008

Superfoods


Jag vill slå ett slag för Superfoods. Mat med extremt högt innehåll av vitaminer, mineraler och antioxidanter. Mat att få energi av - mat att bli glad av...som vi ska äta varje dag.
Egentligen är det så enkelt! Det naturen gett oss är det bästa. När vi krånglar till det med smaktillsater, konsistensgivare och konserveringsmedel då blir det fel. Det är främmande ämnen för kroppen och skapar obalanser och slaggprodukter i våra kroppar.
Läs denna intressanta artikeln i från Ica-kurien: http://www.icakuriren.se/ArticlePages/200801/11/20080111092424_Icak285/20080111092424_Icak285.dbp.asp


I onsdagskväll hade jag en Superfoods-kväll med smakprov. En jätte lyckad kväll men skratt och nya smakupplevelser. Jag bjöd på grekisk yoghurt med Power Meal från Holistic, smoothies med proteinpulver och Super Vitalis. Detta är alla superfoods i koncentrerad form. Produkter som är enkla att använda och ger snabbt resultat i form av ökat välbefinnande och energi.


Framförallt så LÄS innehållsdeklarationer. Ju fler konstiga ingredienser ju sämre råvara. Ställ krav och ta ansvar för dig själv och vår miljö. Det kräver lite mer av din tid och ibland även mer pengar. Men i gengäld får du en glad kropp och själ. Samt att det främjar vår miljö.


Här kommer ett recept på en utmärkt start på en lyckad dag:


Energi smoothie


2,5 dl Rismjölk/ sojamjölk

2 msk Proteinpulver (Holistic)

1 msk Linfröolja (Holistic)

1,5 dl Hallon/Blåbär

1 msk Psylliumfrön (Holistic)

1 tsk Kardemumma KRAV


Mixa allt utom kardemumman till en skummande drink. Toppa med kardemumman och NJUT! ( ät gärna med sked)




Superfoods make you happy!





1 kommentar:

Anonym sa...

Hejsan!!
Vad kul att du oxå bloggar,,,här ser jag att jag har massa å lära och även bli inspirerad,,,jag skall se till att sofia oxå börjar blogga så alla kan följa deras spännande flytt o allt,,,så skall jag se till att hon hakar på tjej milen i augusti,,,tror du det e möjligt !?,,,vi kommer i fram tiden att ha elljusspåret emellan oss,,,så nu måste vi börja jogga,,,hahhaha
KRAM Malin