måndag 15 september 2008

Sensommar semester på Österlen!

Jag rekommenderar verkligen att ha lite semester "off-season". Inga förväntningar på fint väder, lugnt & skönt och så vackra färger i naturen så här på höstkanten. I Skåne är fortfarande träden gröna! I en underbar stuga PRECIS vid havet har jag och min man tillbringat ett par härliga dagar. Stugan ligger i Rörum, mitt i en äppelodling. Så mycket äpplen har jag nog aldrig sett på en gång!


Vi vandrade längst havet och upp bland äppelodlingarna! Vilka dofter och vilken avkoppling! Det finns så många vackra platser på Österlen. Där vi bodde finns även en underbar gårdsbutik: Gröna butiken på Orelund. http://www.orelund.se/

" Ge mig en dag av vindar och sol vis stränder ljusa och klara
där tystnaden går i kullarnas gräs vid havet, vid Österlens dalar."
Österlenvisan Text, Olle Adolphson

På Fridens gårdskrog njöt vi av underbart god pizza bakad i vedeldad ugn. För dig som har vägarna förbi Kivik så passa på att besöka denna lilla oas. http://www.friden.nu/ Närodlade och ekologiska ingredienser i mån av tillgång. Även vinet var ekologiskt! Det är ett populärt ställe så sommartid är det klokt att boka bord. Det fanns även ekologisk choklad och annat smått att köpa med hem. Efter vår första dag på semestern med mycket frisk luft blev detta perfekta avslutningen.



Varje gång jag besöker Österlen upptäcker jag något nytt. Denna gång blev havet det som gav mest intryck. Stugan låg precis vid havet! Så vi såg och upplevde det hela tiden. Det blåste rätt mycket och dånet från havet hördes tydligt, mäktigt och sövande....För mig blev det så tydligt att vi är en del i en större helhet. Att allt är föränderligt...havet ändrar hela tiden karaktär och på samma gång är det så bestående. Vågorna rullar in och vågorna rullar ut. Jag fann så många svar där framför brasan, sittande i soffan med en filt och havet som skådespel. Ingen TV, ingen dator...bara skön musik. Denna känsla ska jag bära med mig! Förr i tiden "kurade man skymning". Man satt tillsammans och såg dagen bli till kväll. I stugan satt vi så flera kvällar och det gav så mycket! Vi sov väldigt skönt och med lugna drömmar! Ja! ibland är det dom små enkla tingen som ger mest. Vi kom hem igårkväll lugna och harmoniska och med beslutet att återvända snart igen. Nästa gång får nog datorn följa med - så blir det lite HÄRARBETA. Arbeta där man finner inspiration!


Jag har kommit igång med min yoga! Även att göra den hemma en liten stund varje dag. Bara av att ha gjort yogaövningar i lite mer än en vecka, gör att jag redan känner en skillnad. Mer närvarande i kroppen, lugnare andning och skönare sömn. Jag rekommenderar varmt den ekologiska yogamattan jag säljer på http://www.behappy.se/ShowProduct.aspx?prodid=200&cat=135 den kommer även i lavendelfärg om någon vecka.
Kommer snart nya - inspirerande inlägg!
Be Happy!



Utsikt från "vår" stuga!

Inga kommentarer: