söndag 28 september 2008

Tjejkväll med vegetarisk mat!

Vi är ett gäng tjejer som träffas ett par gånger om året. Vi turas om att anordna träffarna som har varierande tema. Igår var vi på en walldorfförskola i Ramlösa brunnspark. Waldorfpedagogiken bygger på antroposofin. Jag tänkte gå in lite närmare på att beskriva antroposofin men inser att mina kunskaper där inte är tillräckliga.

Jag nöjer mig med att känna ett stort förtroende för antroposofin! Hänsyn tas till hela människan och att vi är en del av naturen och dess rytmer. På walldorfförskolor äter barnen ekologisk och ofta biodynamiskt odlad mat. Något som är spännande i den "walldorfska kosthållningen" är inslaget av mjölksyrade grönsaker. Det är bevisat att "walldorfbarn" sällan är förkylda och har alltså ett starkt immunförsvar. Det sätter man i direkt samband med mjölksyrade grönsaker. En liten portion dagligen gör gott för mag & tarmsystemet där ju vårt immunförsvar till stor del finns. Mjölksyrade grönsaker finns att köoa i vanliga matbutiker eller på hälsokosten. Välj ekologiskt!

Hmmm...vår kväll handlade inte bara om mjölksyrat! Vi lagade en fantastiskt god vegetarisk buffé tillsammans. Jag vill gärna dela med mig av några goda recept.


Hummus


Kikärtor ( kokta eller på burk)
1 dl rapsolja
Persilja
2-3 vitlöksklyftor
2 msk vinäger
Sambal olek, ett kryddmått ca
Salt & Peppar
Pressad citorn


Mixa!






Gott råris!

Fräs upp örter i rapsolja, oregano, timjan, basilika (tar vad du har hemma).
Låt fräsa tillsammans med råriset ett par minuter.

Fyll på med dubbel så mycket vatten som råris och koka i ca 40 min!

Enkelt, nyttigt, smakfullt....

Chilie Mandlar

Sätt ugnen på 175 grader.

Rosta ca 400 gram mandlar i torr stekpanna.
Tillsätt ca 3 dl sweetchiliesås och 1 tsk salt.

Koka ihop tills det tjocknar.

Rosta i ugn ca 10 min på bakplåtspapper.


Detta bli rätt mycket mandlar och räcker gott till en helkväll med vännerna som gott snacks!


Afrikansk Gryta

4 dl gröna linser (koka i dubbelt så mycket vatten ca 15 min)
2 gula lökar
6 tomater
7,5 dl kokosmjölk
3 msk curry
2 msk tomatpuré
örtbuljong
2 små burkar ananas
4 bananer
1 dl cashewnötter
salt & peppar

Hacka och fräs lök i olja. Fyll på med övriga ingredienser och låt koka upp. Tillsätt bananer & cashewnötter de sista 5 minuterna.

Smaskigt till det goda råriset! Räcker till många personer. Vi var 7 st och det blev mycket mat över. Vi hade även ett par pajer, sallad och nybakt bröd till buffén. Alla ingredienser var ekologiska och vi konstaterade alla hur mättande maten blev. Ekologisk mat, tillagad på rätt sätt i lugn och ro, med en stor portion kärlek.... den smakar bättre och gör större nytta.

Kanske något att laga till middag vecka som kommer?!
Saknar du inspiration till vardagsmiddagarna och kanske även har ont om tid? Besök http://www.framtidensmat.se/ för 800 kr/vecka får du mat och recept hemkört för 5 middagar á 4 personer. Företaget väljer främst ekologiskt och rättvisemärkt. Kul idé!

1 kommentar:

Anonym sa...

Min son går på Waldorförskolan Solskatten i Östersund sedan ett år tillbaka och det är väldigt inspirerande för mig som förälder! Både angående matlagningen men även livsstilen. Jag är själv inte antroposof (ännu;)) men tycker mycket om deras kloka tankar om människan och livet.

Mindfulness, Simple living och hållbar livsstil som nu är supermodernt har de sysslat med sen begynnelsen. :)

Tack Ulrika för smarriga recept! Det vattnas i munnen....
Allt gott i höstsol och storm.

Anne