tisdag 28 oktober 2008

Jamie Oliver granskar

I söndags började en ny serie på 5:an - " Jamie Oliver granskar". I söndags handlade det om kyckling industrin i England. Om ägg och kycklingkött! Helt otroligt hur det går till. Jag blev mer övertygad än någonsin om att efterfråga ekologiskt. Jag vet inte om reglerna är de samma i Sverige? Men jag kan tänka mig det. Kan man köpa en grillad kyckling på ICA för 29.90 - JA! då kan man ju fråga sig hur den kycklingen är uppväxt...
På söndag tar Jamie upp ämnet "Äter du dig till döds?"

TID: 21:00 - 22:05, Söndag, 2 november 2008
Brittisk matdokumentär från 2007. Vi vet alla att det vi äter har en stor påverkan på vårt välbefinnande. Men förstår vi hur vittgående effekterna är? Här blir de dolda hoten i vår favoritmat utforskade och utvärderade av Jamie Oliver, en läkare och den tyske anatomen Günther von Hagens. De tar en avslöjande titt på vad det är vi verkligen stoppar i våra kroppar.

KANON! att sådana här program kommer på TV. Det är hög tid att vi tänker till och höjer våra krav. Det är konsumenterna som har makten. Efterfråga ekologiskt, närodlat och klimatsmart!

Läs innehållsdeklarationer och ifrågasätt. Vill du lära dig mer om tillsatser och vilka ämnen som gömmer sig bakom alla konstiga ord i innehållsförteckningarna så rekommenderar jag att köpa boken: Handbok för den kräsne konsumenten - klicka på denna länk för att beställa boken. http://www.utbildningscenter.se/krasne.html

1 kommentar:

Tidsmästarinnan sa...

Hej!
jag såg också det programmet och blev så illa till mods. Men det är ju logiskt - om maten är sådär billig så är det förmodligen inte helt bra hela ledet. Försöker köpa mest ekologiska ägg, och nu ska jag definitivt göra det jämt!

Det var jag som vann tävlingen inne hos Brunkullan, jag blev så himla glad! Jag gjorde ett litet inlägg om min vinst på min blogg, kika in om du vill!
Kram och tack!
Susanne