onsdag 20 januari 2010

Happy Health

Jag läser just nu boken 10 år yngre på 10 veckor av Thorbjörg Hafsteinsdottir. Jag blev rekommenderad den av en vän som berättade att författaren hänvisar till http://www.behappy.se/ på några ställen. Jag blev såklart glad! Så jag gick och köpte boken och nu kommer jag ta in den i butiken. Den har verkligen inspirerat mig. Mycket har jag läst innan men den är skriven på ett mycket tilltalande sätt. Vi kan påverka vår biologiska ålder med vad vi äter, att vi tränar och vad vi smörjer oss med. Det är ju detta som jag vill inspirera till med Be Happy. Nu fick jag massa input och är så glad att jag jobbar exakt med det jag gör.

Jag lever rätt häslosamt redan men det finns en hel del områden jag kan bättra mig på. För min egen skull. Inte för att väga si eller så...det struntar jag i. Men att må bra, ha en pigg och smidig kropp, en strålande hy och känna mig frisk och fräsch det vill jag underhålla. Jag tycker det är så häftigt att läsa om alla hälsofördelar det finns med att ändra vår kost. Särskilt påpekar Thorbjörg sockrets skadliga inverkan. Det kan jag känna i kroppen när jag äter mycket socker. Känns frätande i kroppen och inte alls bra. Nu väljer jag bort det vita sockret i min egen matlagning. Men får i mig en hel del ändå. Lite choklad här och där! Visst tillhör det livets goda och är inget jag kommer undvika om jag inte vill. Inga måsten! Men jag är riktigt nyfiken på att välja till andra alternativ. Mer raw-food och äkta smaker. Dadlar, bananer, aprikoser, raw-chocolate....I boken Peace, Love & Food (Renée Voltaire) finns massor av gott. Snart finns även boken Raw food på svenska att köpa på Be Happy

Nu har jag återgott till morgonsmoothie efter att ha käkat annan frukost ett tag (gröt/ sojayoghurt med bovetecrunch mm). Jag äter även en hel del eko ägg. Kokta eller scrambled.

Sexig morgonsmoothie
  • 2 dl soja- eller rismjölk
  • 3 msk kallpressad extra jungfru linfröolja
  • 1 msk lecitingranulat, särskilt om du är stressad eller sover dåligt
  • 1/2-1 tsk kanel
  • 1 tsk rivet skal från en citron samt lite av saften
  • 3 msk rent vassleproteinpulver
  • 1 banan
  • 150-200 g frysta bär

Den stabiliserar blodsockret, kommunicerar med dina gener och gör dina celler lyckliga. Avnjutes varje morgon. Mängden vätska och frysta bär avgör konsistensen.

(Recepetet är från boken 10 år yngre på 10 veckor. Kul namn tycker jag!)

Min morgonsmoothie bestod av rismjölk, hallon, banan, proteinpulver (Holisitc), linfröolja ooch så kardemumma på toppen.....Smoothies kan ju varieras hur mycket som helst. Enkelt och nyttigt!

Idag blev det påfyllning i skafferiet från Be Happy. Cocosa Pure kokosolja till matlagning, Holistc kokosolja med vitaminer och smak bevarad till smoothies, pumpakärnsolja, osvavalde aprikoser och så dagens Aha-upplevelse: Mandelsmör från Renée Voltaire.
Detta mandelsmör var helt underbart. Tänk att jag haft det i butiken i närmare 2 månader utan att prova. Mumma säger jag! 69 kr burken på Be Happy Endast rostade ekologiska mandlar och havssalt- ren njutning...
Nu blir det soffan med en kopp te och forsatt läsning i boken innan det är dags för sängen.

1 kommentar:

Ovanliga vantar sa...

Länge sen jag var i Helsingborg. Be Happy asså, kansk ta en sväng ditåt i sommar