lördag 23 januari 2010

Tankar till Haiti!


Vilken ofattbar tragedi som just nu spelas upp på Haiti. I bilen på väg till butiken hade jag radion på...över 100 000 offer och det beräknas öka till 200 000 offer sa dom. Tåraran bränner till och jag känner maktlösheten. Ser alla ensamma barn framför mig och allt lidande. Här sitter jag i min miljöbil, mätt och nöjd efter morgonsmoothien...på väg till min butik. Kontrasterna är stora!

Vad göra? Jag tror inte det hjälper att vi får dåligt samvete för att vi fortsätter leva våra liv som vanligt. Jag tror däremot att en stilla bön hjälper, ljusa och kärleksfulla tankar. Skänka pengar till olika hjälporganisationer och påverka på sikt.

Borde vi bara ta flyget ned för att hjälpa till på plats? Varför skickar Sverige inte ner massor av frivilliga? Min man säger att det inte fungerar så. Det skulle bli kaos! Har man inte erfarenhet att jobba i katastrofområden är det förmodligen chockartat att hamna mitt i kaoset. Men alla människor som drabbats....dom är ju inga proffs. Dom är ju offer! Mmmmm......rätt eller fel...det finns nog inte.

Men tänd ett extra ljus i helgen och skicka ljusa tankar till Haiti. Jag följer Malin Berghagens blogg på http://www.leva.nu/ och hon har startat en insamling för att hjälpa Haiti.
SMSa VÄNNER till 72930 och 20 kr går till organisationen Hoppets Stjärna för att stödja och bygga upp Haiti. Sprid gärna vidare till dina nätverk.

Jag önskar dig en fin helg och låt Haitis lidande göra oss än mer tacksamma för det vi har.

Inga kommentarer: