måndag 1 februari 2010

En klagofri värld!

Jag fick boken "En klagofri värld - anta utmaningen" i julklapp av en vän. Den är skriven av Will Bowen. Fenomenet han skriver om är inget nytt i sig. Men han förmedlar det på ett nytt sätt.
"Genom att förändra de ord du använder när du uttrycker dig kan du förändra dina tankar och succesivt börja skapa det liv du alltid har drömt om". Det har jag hört förut och även fått erfara. Men i denna bok beskriver Will hur han på ett mycket enkelt sätt har fått över fem miljoner människor över hela världen att anta utmaningen: Att under 21 dagar i sträck varken klaga, kritisera eller skvallra och på så sätt skapa en ny och positiv vana.
Will är pastor och delade ut lila armband till församlingsmedlammarna och gav dom utmaningen : " Varje gång du kommer på dig själv med att klaga, ta av dig armbandet och flytta det till andra handleden."
Boken får mig verkligen att tänka till! Visst klagar jag utan att tänka på det. Skvallrar utan att se det som skvaller och kritiserar och på så sätt framställer mig själv i bättre dager. Usch....inte roligt att inse. Men nyttigt! Det är så många grodor som hoppar ur mun...oftast av gammal vana. vissa männikskor klagar vi mer tillsammans med. Har du också märkt det? I boken skriver Will om att vissa människor mer eller mindre fallit bort från hans umgänge efter att han slutat klaga. Han upptäckte att när inte klagandet och skvallrandet fanns med vissa vänner så hade dom plötsligt inte så mycket att säga varandra längre.
Att han föreslår ett armband att flytta från arm till arm är just för att göra oss uppmärksamma på beteendet. Han får brev från familjer, skolor och företag som antagit utmaningen och uppnått fantastiska resultat. Det är inte förbjudet att klaga, det är bara att börja om igen och igen.

Enkelt...men inte lätt! För dom flesta människor tar det 5-7 månader att klara 21 klagofria dagar i sträck. Wow! tänk vilken skillnad vi kan göra. När vi slutar klaga och använder fler positiva ord istället....då kommer ju världen se annorlunda ut. Where focus go - Energy flow!

Besök gärna http://www.acomplaintfreeworld.org/ där kan du läsa mer och även beställa armbandet.
Jag har ännu inte antagit utmaningen men bara genom att läsa boken blir jag mer uppmärksam på vad jag säger och förstår vilken kraft som ligger i våra ord.
"Sluta klaga och börja leva ditt liv som du alltid har önskat det" står det på framsidan av boken.
Yes, skapa ditt liv så som du vill ha det!
Jag är glad att denna bok kom i min väg och vill gärna sprida budskapet vidare. Tack för julklappen Eva-Lotta!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Så tänkvärt, kanske något att läsa när jag är klar med "Minska din stress med meditation" Tack för inspirationen! LINA

Linn sa...

Jättebra grej! Jag har också känt det där med att så många faller bort när man inte hänger med i klagandet. Som tur var var det många år sedan och nu har jag inte många gnällisar i min umgängeskrets. ;) Inga energisugare i varje fall! En befrielse.

Jag har precis beställt inspirationskorten! Har haft det jag fick av dig uppe på kylskåpet ända sedan dess och det har verkligen inspirerat mig.

http://rocketqueens.blogg.se/2008/november/min-julklapp-till-mig-sjalv.html