måndag 6 december 2010

Gravidyoga!

Jag går på gravidyoga på söndagarna! Igår var vi en liten mysig grupp på 6 personer plus Anna som håller i passet. Det är alltid så avkopplande och en stund att komma nära bebisen och mitt inre. Jag är så glad att jag har yogan och ayurvedan som verktyg i min graviditet. Ayurvedan ser graviditeten som en mycket helig och speciell tid för kvinnan. En tid att förbereda sig på det som komma skall. En tid för meditation och vila. Men också rörelse i form av yoga, dans och promenader. Det är viktigt att äta bra mat och särskilt sattvisk mat med mycket prana. Sattvisk mat är fräsch, ren mat i form av frukt och grönsaker, ekologisk mat med högt näringsvärde. Inom ayurvedan förespråkar man inte tillskott av vitaminer och mineraler i tablettform utan eftersträvar att vi genom kloka val ska få tillräckligt med näring genom vår kost. Jag tar själv tillskott av fiskolja och blutsaft just nu i graviditeten.

Viktigt för en gravid kvinna är också vad hon tar in med sina sinnen i form av yttre intryck. Här uppmuntrar ayurvedan till vackra miljöer, vacker musik, blommor, dofter allt som gör en glad och stimulerar till sinnlighet. Att umgås med människor som fyller på dig och riktar goda tankar till barnet ses också som viktigt. För mig känns allt detta så självklart! Jag försöker att i den mån jag kan - välja påfyllande möten. Att ha det lugt och harmoniskt i min omgivning. Jag lyssnar mycket på Snatam Kaur och mantran just nu. Men också annan musik som gör mig glad!

Jag läser en del böcker om graviditet och förlossning . Min vän Lina som är kundaliniyoga lärare har fixat en superbra bok till mig som heter Bountiful, Beautiful, Blissful (experience the Natural Power of Pregnancy and Birth with Kundalini Yoga and Meditation). Den är så vacker och tänkvärd och ger helt nya infallsvinklar till att föda barn.
Alla gör ju sin egen unika resa och just nu gör jag min. Min och bebisens! Min man är också en viktig del på resan. Såklart! Men det är ju jag som bär barnet och jag som ska föda fram det. Vilket ju vi kvinnor gjort i tusentals år. Jag tror det är viktigt att se barnafödandet som naturligt och i det även smärtan. Vilken jag i skrivande stund inte kan föreställa mig men som känns spännande att få möta. Det är ju en smärta som leder fram till ett mål. Till ens lilla barn! Gudagåva!
Jag förstår att det finns lika många råd att få som det finns kvinnor. Så jag plockar det som känns rätt för mig och låter intuitionen och hjärtat leda mig.

Idag har jag haft inspirations och planeringsdag med Lina som driver yogstudion där jag nu är och ger behandlingar. Vi kommer samarbeta med yogan och ayurvedan, vilket känns enormt spännande. Två pusselbitar med verktyg för balans och lycka i livet! All info kommer på min hemsida inom kort.

1 kommentar:

Anonym sa...

skönt med yoga och ayurveda är ett så komplett system med sin syn på hälsa, relationer.....så intresant!! man lär sig nått nytt hela tiden.
LINA