fredag 3 december 2010

Köpe och köpe...

...som han sa Emil i Lönnebergas pappa. I juletid är det väl ett högst aktuellt tema! Körde bil idag och på radion var det massor av reklam för allt vi kan köpa. Just nu kan jag inte köpa massor av saker - vilket faktiskt förenklar mycket. Så många behov skapas utifrån, saker vi tror vi måste ha. Att det måste vara på ett visst vis! En period med mindre pengar kan faktiskt öppna helt nya dörrar och ge nya perspektiv på tillvaron.

Jag är en livsnjutare och tycker om att ha ett ekonomiskt flöde i mitt liv. Så klart det underlättar med pengar! Men jag ser också många som förlorar det som är viktigt i all konsumtion och alla skapade behov. Många "måste" jobba heltid för att klara av huslån, billån att åka utomlands en gång om året. Köpa nya kläder och vara som alla andra! Är det lycka?

För ett par år sedan läste jag boken Simple Living av Gitte Jorgensen. Den var en dörröppnare för mig! Något klingade an inom mig, till vad som är verklig lycka. En lycka som stannar kvar och finns där i bakgrunden även dagar då det är moln på himmeln. Har du inte läst boken så gör det.

Klart att man kan ha massor av pengar och vara lycklig med det. Det ena utesluter inte det andra. Men jag tror vi krånglar till saker och ting. Det går att välja det enkla. Det största här i livet är ändå gratis. KÄRLEKEN!

Önskar dig en kärleksfull andra advent!
Bliss!

Inga kommentarer: