måndag 20 december 2010

Julstress eller julfrid?

Jag väljer julfrid! Att känna in den magiska tid som är nu...läste på facebook att imorgon sammanfaller fullmåne, midvintersolstånd och månförmökelse. Så tid för reflektion, avslut och intoning för det nya oskrivna 2011. All den här snön tycker jag dessutom ger en extra magisk stämning till julen. Behövs inte så mycket annat!!! Lite granris i fönsterna och pepparkaksdoft...
Men visst kan man hamna i julstress om man väljer det. Vi var på lite julshopping i lördags och det är ju helt facinerande med alla dessa behov butikerna skapar. Mest förvånad blev jag i leksaksaffären. Bara massa skit, plast leksaker och annat som kostar hur mycket som helst. Barnen vill såklart ha det! Reklamen påverkar! Men huuu...vilken marknad. Vilka behov det skapar och behövs alla dessa saker? Nä - här har vi konsumenter ett stort ansvar mot våra barn och mot omvärlden. Ett par julklappar hör till - men inte säckvis! Det skapar inga lyckliga barn.

Nog om det...vissa saker går jag bara så igång på! Grrr..
Jag trivs väldigt bra i köket för tillfället :) I helgen har jag kokat chokladknäck och pepparkakskola. Brukar du koka knäck så prova att ta i ett par tsk riktigt fin mörk kakao. Supergott!
Jag vill dela med mig av ett supergott rescept på "Mandelfrikadeller" som jag gjorde igår kväll.
Alternativ till köttbullar och suveränt goda. Håll tillgodo!
Mandelfrikadeller
ca 40 st
100 g finmixad sötmandel
1,5 dl stark ost gärna cheddar eller västerbotten
1,5 dl ströbröd
2 msk riven gul lök eller finhackad gräslök
1tsk salt
1 krm nymalen svartpeppar
3 ägg
2 msk vatten
Blanda samtliga ingredienser och forma till små bollar. 1 rågad tsk per boll dom sväller.
Koka upp 1 l vatten med 2 grönsaksbuljongstärningar. Låt bollarna sjuda i buljongen ca 7 min (jag tog ca 15 i taget). Ta upp med hålslev och stek dom sedan gyllenbruna i smör.
Frikadellerna blev riktigt goda, särskilt med lite Edvins senap till.

Denna veckan är lugn för mig. Lite småpysslande, julfika med vänner och matlagning. I år har jag mer tid! Förra året var butiken öppen och web-shopen igång med massor av paketskickande. En rolig tid på sitt sätt. Men att jobba med ayurvedan, massage, worskhop och annat kul passar så mycket bättre in i min tillvaro nu. En tillvaro som blivande mamma! Undrar just hur nästa jul kommer se ut med en liten som kryper omkring härhemma? Vilken varm känsla i mitt hjärta!

1 kommentar:

Heléne Persson sa...

Oh, de måste jag göra. Tack för tipset! Kram Heléne