måndag 17 januari 2011

Yogatankar!


I helgen fick jag en sådan där härlig yogakänsla när jag befann mig på mattan. Alla som yogar vet vad jag menar. Kroppen öppnar sig, andetaget kommer djupt och det finns ett flöde i kroppen som ger mersmak. Jag har gått på gravidyoga i höst som bygger på kundaliniyogan. Det har varit givande men jag har inte blivit "biten" av kundaliniyogan. Nu kör jag Karin Björkegrens gravid-dvd här hemma och den bygger på hatha yogan. Min kropp känner sig mer bekväm i denna yoga! Jag har tränat en hel del dynamic & organicyoga. Den har som all yoga sitt urspung i hathayogan men är mer flödande med sammanhängande andetag. Grundaren till Dynamic yoga heter Godfrey Devereux och flera av mina lärare är utbildade hos honom. Jenny Maya Edlund har utvecklat Organic Yoga och undervisar på ett otroligt närvarande sätt. Hon ger workshops både i Stockholm, Oslo, Luleå och här i Skåne. Så kolla hennes hemsida eller ännu hellre Facebook där jag vet att hon uppdaterar regelbundet. Jag har gått ett par workshops med Maya och där mötte jag en helt ny sida av yogan. Wow! Det blir mer yoga med Maya framöver.

Jag läste ett nr av Yogajournal igår.. Det var sen 2007 men jag brukar spara just dom tidningarna. Det nr handlade om "prenetalyoga" (gravidyoga) och det passade ju perfekt för mig just nu. Där stod så bra om yoga inför graviditet: "Att förebereda kroppen med gravidyoga handlar inte om att få den "perfekta förlossningen" utan om att hitta ett sätt att förhålla sig till hur förlossningen blir och att just det sättet är perfekt". Så ser jag på yogan överlag! Yogan ökar min flexibilitet, min tillit till mig själv och livet. En visshet om att det hela tiden finns en kärna inom mig att hämta kraft ur. Ett andetag som hela tiden stödjer mig! Att släppa efter och låta kropp och andning bli ett. Följsamhet och styrka! Ja....några av alla fördelar med att träna yoga. Listan kan bli lång...

Men ett måste för mig är att glädjen och lättheten finns där. Inte några strikta ramar eller måsten. Yoga ska vara kul även om man möter på motstånd och det krävs en diciplin och regelbundenhet för att integrera yogaträningen i vardagen. Men det ena utesluter inte det andra...

Lita yogatankar från mig!
Namaste!

1 kommentar:

Yogamamma sa...

Gravidyogan är så bra just för det, att förbereda sig inför förlossningen och sedan, när det väl är dags, förhålla sig till den.
Jag önskar dig lycka till!