lördag 5 februari 2011

Rensa i röran!


Plockade fram en bok jag har läst för rätt länge sedan och återkommer till då och då. Rensa i röran med Feng shui av Karen Kingston. Fick massor av inspiration till att röja här hemma. Jag gör det ganska regelbundet men nu har kassar med kläder som ska skänkas, böcker, krukor och annat hamnat i källaren. Hmmm...där ska det inte vara. Pass it on!
Det är så sant det hon skriver att prylar, "bråte" och osorterade högar skapar blockeringar i vårt liv. Jag älskar att ha rent och enkelt omkring mig. Inte som i en utställningslokal...då blir det sterilt och trist. Det ska synas att det bor människor i ett hem och gärna spegla ens personlighet. Men frågan är om våra hem speglar dom vi är just nu och dit vi strävar?? Eller binder det oss i gammalt "klägg" som inte längre är aktuellt.
Det är skönt att bara ha det man behöver och använder i skåpen. Dom där "bra att ha sakerna" samlar oftast mest damm och står i vägen. Vad gäller garderoben och kläder är det bra att ha tumregeln: Har jag använt det under senaste året? Annars är det inte så troligt att jag kommer använda det i framtiden heller. Man kan skänka kläder till Röda Korset och annat. Eller kan man ha klädbytardagar med kompisar alternativt sälja på Blocket. För min del blir det nog Röda Korset och så några plagg som jag kommer att sälja.
Det blir enklare att andas och tänka när det är rent och fräscht. SÅ! nu en rensa dag. Jag återkommer med resultatet.

Inga kommentarer: