söndag 9 september 2012

På utflykt!

Vilken dag det blev igår (lördag). Jag var så slut igår när vi kom hem vid halv nio att jag stupade i säng först av alla.
Det blev en dag i bergen, i Soller och Puerto de Soller. För 7 år sedan tillbringade jag och Björn 2 veckor där i ett litet hus vi hyrt i Biniaraix strax utanför Soller. Naturen där är hänförande med alla höga berg som omger. Det vimlar av citron och oliv lundar och där är oftast ett dis som ligger i luften och ger ett speciellt ljus. Idag blev det bussen till Soller. Jag kände redan när jag vaknade att jag inte var i topp form. Vi hade sovit lite dåligt och jag kände av nacken och lite huvudvärk (igen). Tror att jag anstränger nacken när jag bär Linn på ryggen (i bärselen). Jag är mest van att bära på magen. Men, men...vi gav oss iväg.
När vi kom fram till Soller var där marknad och mycket folk. Torget var fyllt av ätande och njutande turister och ö- bor. Vi strosade omkring och kände igen oss. Men jag kände mig mest snurrig och Linn var trött men kom inte till ro att sova. Ibland har jag en bild (ganska ofta) av att det ska bli på ett sätt och  så blir det på ett annat vis. Som idag....allt var egentligen perfekt med väder, utflykt, ledighet och Soller. Men jag kände mig inte alls på humör. Trist att må dåligt idag igen, det var sjutton var det håller i sig. Samtidigt förstår jag så väl att det är som det är. Jag pluggade ayurveda i går och känner tydligt av den där obalansen Eva skriver om i din bok. När vi får symptom så har vi obalans i någon eller några doshor och då är det hög tid att balansera. För lite sömn, att vara på resande fot, en viss stress att ha koll på en aktiv 1,5 åring hela tiden osv höjer Vata i kroppen. Jag har under lång tid varit lite "tuff" mot Vatan i mig men klarat av det ganska bra  nnmed bra mat och av den där "mammakraften" man får som nybliven mor. Men nu börjar kroppen säga ifrån och då är det Balans som gäller, jag vet. Jag hör! Tack snälla kropp att du är så tydlig.
Just nu är vi en småbarns familj och då är det smart att göra val utifrån det. Att gå omkring i folkvimlet på marknad i värmen med liten som egentligen behöver sova och en mamma som bara behövde sträcka ut sig vid havet.....DET var inte smartaste valet. Men vi lär! Eller hur? Hur som helst vi tillbringade några timmar i Soller och hann med och njuta lite också. Linn somnade i bärselen och vi tog paus på torget med några tapas. Jag fortsätter förundras äver Camera + på min telefon. Wow, så kul!




Mellan Soller och Puerto de Soller går gamla vackra spårvagnar hela dagarna. Så vi hoppade på den och begav oss till ett av mina favorit platser - Puerto de Soller. Det tog väl knappt en halv timme och då kör den SAKTA den lilla vagnen. En charmig tur som ni inte ska missa när ni är här. En stunds vila i ljumma vinden.

I Puerto de Soller som ligger precis vid havet blev det strandpaus. Åh! härliga medelhav. Precis vad vi behövde. Linn fick busa av sig, B svalka sig och jag vila. Mmmm....Denna plats är helt magisk och har ett lugn jag gillar. Dessutom har dom byggt om så det går ingen trafik här längre. Bara spårvagnarna som passerar. Här ligger snygga Esplendido ett svensk ägt hotel som står på önskelistan för oss att bo på. Vi var inne och kände lite på atmosfären och att sitta i den loungen ett par timmar med min Mac och skriva skulle passa mig bra. Vilket inspirerande ställe med havet och bergen som den vackraste tavlan utanför.
Vackra Puerto de Soller     
Vi tog bussen hem och det blev en lång dag. Vi var både jag och Björn helt slut när vi kom hem. Linn var helt klart piggast av oss :) Jag somnade tidigt.
Idag är det söndag och om 2 veckor åker vi hem. Det innebär 2 veckor till av denna ö och vår resa (för denna gång). Jag hade inte räknat med så mycket huvudvärk men så blir det ibland. Jag är ändå glad att vara här. Det har inte blivit så mycket yoga som jag velat heller och lite för mycket huvudvärks tabletter. Jag tänker då på alla som har det så mycket värre och som måste ta betydligt starkare tabletter än treo. Jag är också glad att jaghar den ayurvediska förståelsen så att jag kan balansera mig på det sätt jag behöver. Idag har jag bara vilat och druckit kokt svalt vatten. Nu är jag piggare och vi ska hitta på något litet....men utan ansträngning.

Fortsatt skön söndag!


Inga kommentarer: