tisdag 9 augusti 2011

Kiviks Lilla Råa....

När vi var på Österlen häromveckan besökte vi Kiviks Lilla Råa. En råkostfabrik med café som verkligen är värt ett besök för den hälsointresserade. Trevlig och kunnig personal och mysigt inredning samt spännande produkter. Vi var inte så hungriga när vi kom dit tyvärr men varsin smoothie fick det bli. Mmmm...dom var mumsiga... Min innehöll banan, mango, kokosolja, mandelmjölk, vanilj och kardemumma.
Den var verkligen jättegod men aningens för kall för min smak. Jag gillar inte att dricka iskalla drycker och gör alltid mina smoothies något varma eller i allafall rumstempererade. RawFood är spännande! Jag kan gärna hämta inspiration därifrån, särskilt på sommaren. Men någon "rawfoodare" blir jag inte. Jag är allergisk mot en del nötter och rawfood innehåller mycket nötter. Sen går en hel del emot mitt ayurveda tänk.... Med mycket vata i min konstitution blir det för mycket kall och rå mat. Jag behöver varmare, såsigare mat som verkar grundande i alla fall under vinterhalvåret. Men det är vackert med Rawfood, färgstarkt med spännande smaker. Sen kan man göra mycket för att underlätta matsmältningen med kryddor, genom att blötlägga nötter, knåda broccoli och annat med oljor så fibrerna blir mer lättsmälta. Vi köpte en spiralskärare på Kiviks Lilla Råa. Perfekt att göra tex zuccinispaghetti med! Bara att använda fantasin. Vi har provat med morötter, lök, zuccini. Så här ser den ut...fast vår är grön och vit.
Jag köpte också helt ljuvlig rå choklad med kokos och probiotika som gör gott för magen. Den ska jag beställa igen på deras web-shop www.ravarubutiken.se
Mmmm...ljuvlig choklad från Råvarufabriken som även finns att köpa på Kiviks Lilla Råa.
Det är roligt med mat, det är ännu roligare med nyttig, ekologisk mat. Det finns många olika teorier att äta efter. Vi har snackat en del om det här hemma. Björn trivs med LCHF men jag blandar lite olika läror eller det jag gör egentligen, är att jag äter efter kroppens behov och signaler. Känner in vad kroppen vill ha helt enkelt! Sen hämtar jag kunskap och inspiration runt omkring. Just nu vill jag ha mindre mjölkprodukter och mer REN mat. Mindre kyckling och mer grönt! Fisk äter jag gärna då fisk har den bästa fettsammansättningen. Äter du inte fisk så ta gärna fiskolja som tillskott.
Så det var allt för idag. Over & out!

Inga kommentarer: