fredag 25 november 2011

Kärlek

Ibland känner jag ett vemod så här års. En sorgsenhet som när jag vänder och vrider på den faktiskt innhåller en glädje. Som en vacker julklapp i dova färger. Som bjuder på eftertanke, tid att stanna upp, lyssna, sortera bort och SE vad som verkligen finns där. Sorgsenheten får mig att tänka till. Fråga mig själv...Vad vill du säga mig? Att livet är vackert.  Att livet är kärlek. För att känna det ena behöver vi också uppleva det andra. Paradoxernas värld... Mörker - ljus, kärlek - rädsla, glädje - sorg, skratt  - ilska. Men när vi lär oss att det bara är känslor..... Som kommer och går. Inte förlikar oss med känslorna som VI utan tillåter oss att uppleva. Här och nu! Vad händer då? För mig är det befriande. Att veta att alla känslor är tillåtna. Positivt tänkade - släng dig i väggen. Med det menar jag...när vi använder ett positivt tänkande som en form att förtränga. När en ledsen känsla kommer och vi tänker "men jag har ju så mycket att vara glad för...varför är jag ledsen" Kanske  just därför....bakom ledsenheten kanske bor en enorm mängd tacksamhet. Var inte rädd för det du känner. Titta på det och igen ANDAS.
Störst av allt är kärleken. Har du upplevt det? KÄR-LEK....en lek.....när vi tillåter oss att leka...vad händer då? Ett barn gråter, blir arg, skrattar, jublar...Allt ibland på loppet av några minuter. Dom är HÄR och NU...omedelbara. Där ligger leken nära tillhands och Kärleken som öppnas upp i oss i samvaron med barn är stor, svindlande och gör oss också sårbara.
Fick ett sms av en vän att en annan väns förlossning satt igång. Mmmmm....tårar av lycka och förväntan inför deras stundande möte med sin bebis. Minnen av vårt eget möte med Linn är ju fortfarande så nära. Så enormt kärleksfullt! Ord är överflödiga...men jag försöker ändå dela och förmedla något här. Vad har du för möten som väckt dig på alla plan? När kärleken bara slagit till.......Nyckeln till kärleken finns i våra hjärtan. Ibland händer något runt omkring oss som gör att den där nyckeln vrids om och det strömmar ut massor av bubblande, stark och varm kärlek.

Jag önskar dig en kärleksfull advent. Tänd ljus, va i det du är. Glädje eller sorg och tillåt livet vara precis som det är.

Inga kommentarer: