fredag 10 februari 2012

Besök hos bonden och folktandvården

Idag har Björn varit ledig. Han är sedan ett par veckor tillbaka ledig på fredagarna. Jag gav honom boken 4 timmars arbetsvecka i julklapp och den har inspirerat honom att gå utanför ramarna och tänka lite nytt. Som egen företagare styr vi tiden ganska mycket själva. Det går att vara mer effektiv, att "outsourca", strypa tidstjuvarna... sådant som bara skäl ens tid och energi. Det kan vi alla göra. Även i vår vardag! Bara en så enkel sak som att planera sina måltider spar tid. Handla på nätet spar tid. Avsäga sig nyhetsbrev man aldrig läser, tidningsprenumerationer man inte hinner läsa. Välja bort att "slötitta" på TV:n. Den är en tidstjuv. Datorn är också lätt att bli sittande vid i timmar. Det finns mycket att tänka till på...som ger kvalitétstid istället. Tid över för att leva! Vara med sin familj och sina vänner.
Vi njuter av att ha mer tid tillsammans som familj.
Idag har vi besökt en eko bonde här på Bjäre, där man kan köpa opastöriserad mjölk. Björn har läst boken   Mjölkrevolutionen som handlar om hur mjölkens näringsvärde och enzymer försämras av den pastörisering och homogenisering den genomgår. Nu står det mjölk framme i köket för att bli yoghurt och grädde. Spännande!  Back to nature . Min man är väldigt nöjd och drack idag sitt första glas mjölk på 30 år. :) Jag avstod. Grädde, creme fraiche och yoghurt är helt OK för mig men inte att dricka ett glas mjölk. Njaee... All laktos allergi kom efter att vi började att mixtra med mjölken. Mycket intressant! Jag satt i bilen med Linn och skrattade när Björn stod där med bonden och sina plastburkar. Som värsta smuggelaffärerna :))
Björn handlar ÄKTA VARA av en bonde i Rammsvik.
Sedan var det dags för besök hos folktandvården med Linn. Suck! vad inskränkt och fyrkantigt det är på många offentliga ställen. Vi fick en liten föreläsning om att det är stor risk för hål i tänderna när man ammar sitt barn på natten (vilket jag fortfarande gör) Men att då ett barn inte tar tumme eller napp så blir ju bröstet ofta en ersättning för sugbehovet. Ja! eller napp och tumme en ersättning för bröstet - det beror på hur man ser det.  ;)Det jag reagerade mest på var hennes reaktion som var att jämföra med att jag gett henne saft på natten. Sen fortsatte hon med att när ni sen börjar ge barnet läsk och godis så ska det helst bara vara på lördagarna. Vadå börjar ge??!! Som att det ingår! När barnet är 1 år så introduceras läsk och godis. Nej, inte här i alla fall. Förstår ju vad hon ville förmedla men blir arg när hon pratar om bröstmjölk som något skadligt för barnet. Som att jag begår ett fel. Frihet är så viktigt för mig!!! "Nobody put baby in a corner" Då blir jag ett rytande lejon! Det finns många teorier, många tyckande, många läror. Mig tilltalar det mest att följa naturen och vad folk gjort i alla tider och i alla kulturer. Sovit nära, burit och ammat sina barn. ( Kan man inte amma är det en helt annan sak) Hur länge man ammar verkar också vara ett känsligt ämne. Jag har inga planer på att amma Linn i flera år. Men inga planer på att sluta så länge det funkar för oss heller. Vi sover gott, mår bra och hon växer och frodas. Hoppas hennes små tänder klarar sig undan tandtrollen också ;) Där spydde jag ut mig lite. Ointressant för många och kanske inte för någon annan. Så är det i bloggens värld.
Resten av dagen har bestått av skön vinterpromenad, fika på Sand´s Bakficka och besök på ICA. Jag har även fått ett härligt paket från Bodystore med eko kokosolja, chlorella, Holisitc´s Lactovital, osvavlade aprikoser, lakrits och lite annat nyttigt. Bra tarmbakterier som finns i probiotika produkter (som Lactovital ovan) finns också i mjölksyrade grönsaker, bra fetter, C-vitamin (köp nyponpulver! rikt på C-vitamin), chlorella, vetegräs eller spirulina för klorofyll till kroppen...Ja, sen klarar man sig ganska bra. Vitaminer på burk i massor är inget för mig längre. Det ska vara näring i så naturlig form som möjligt. Ekologisk kärleksfullt tillagad mat, fri från onödiga tillsatser. Boosta med lite nyttiga pulver (nässel, nypon,blåbärs, acai, chlorella mm). Bra sömn, yoga, promenader och lyckliga relationer så är livet rätt bra, eller hur? Be Happy! Det är väl den vackraste gåvan vi kan ge oss själva. Se det vackra i livet, älska fullt ut. SKRATTA!
Önskar en en glad och kärleksfull helg.

1 kommentar:

Britt sa...

gillar din avslutning i inlägget. glatt och positivt. Man blir glad//Britt