måndag 19 mars 2012

Ibland måste man resa bort för att komma hem.

Denna resa blev en sådan upplevelse. Stockholm var bra men jag såg en stressig och snobbig sida av Stockholm. På torsdagen gick jag runt på Östermalm med Linn i vagnen fler timmar än jag räknat med. Jag brukar gilla Östermalm men denna gång var det inte lika påfyllande. Alla jäktar omkring och det finns mycket yta som ska poleras. Hmmm...beror säkert på mig själv och vad jag valde att ta in. Har ju lugnt omkring mig hela dagarna och här bjöds det på stadens sus och brus. Kan ju också bero på att jag hade en barnvagn som är perfekt för promenader på Bjäre men mindre smidig att besöka Zarah´s med. Dessutom en liten tjej som tröttnade att sitta i vagnen efter ett stund. Men vi hade det bra ocskå. Blir många skratt på en dag. Det var bara en annan sida av Stockholm jag såg denna gång. Same, same but different....
Men ny vårjacka blev det och ljusa linnebyxor som blir perfekta till ett linne och sandaler i sommar.
Besök hos kusinerna var kul. Linn blev så glad att få busa med Leo och Hugo. Jag åkte på någon magvirus och låg med kräkningar och lite feber hela lördagen. Trist! Ingen annan verkar ha blivit smittad så det var nog inte magsjuka. Men helgen blev inte som vi planerat. Hemresan igår blev rätt tuff och slutade med migrän. Hmm...
Men nu är vi hemma igen. Hemma i Båstad. Det känns verkligen som hemma nu. När jag klev ut med vagnen idag och kände den kraftiga men milda vinden i ansiktet, kände solens strålar värma fick jag en vag känsla i magen av härlig nystart. Av att må så gott här i Båstad. Med en natur så magisk och så lik Mallorca´s Soller dal man kan komma i Sverige.
Man hinner reflektera en del när man ligger och är sjuk. Kanske inga djupare tankekaruseller men ändå hinna ifatt sig själv på något vis. Hos kusinerna är ett annat tempo än vi är vana vid. Två grabbar som älskar tv och dataspel. Ett ständigt surr. Hos oss är TV:n sällan på mer än en liten stund framåt kvällen när Linn somnat. Ingen princip utan handlar mest om att vi inte är någon "TV-familj". Tillbringar i och för sig en hel del tid framför datorn. Men när jag utsätts för mycket TV och ljud märker jag att det stressar mig. Den där känsligheten. Som jag lärt mig hantera och gjort mina livsval efter. Att prioritera lugnet, sträva efter en rytm som passar mig, äta det jag mår bra av. Valt bort och valt till för att hitta min balans.
När vi nu varit på resande fot några dagar. Gjort något stopp på Mac Donald´s och Max....Då blir jag påmind igen!!! Vikten av att alltid ligga steget före. Jag mår ju bara illa av de där skit maten. För det är faktiskt skit mat serverad i en stressad miljö. Det är ju ganska enkelt att sno ihop något ätbart hemma och ta med i bilen. Men ibland tar bekvämligheten och en stressad vardag över och valen blir "fel". Fel för mig, för oss. Kanske rätt för någon annan. Det som är bra med att ibland "gå lite fel" är att jag blir så övertygad om att jag ska gå min Be Happy väg. Jag brinner verkligen för att jobba med hälsa och välbefinnande. Att jobba med ayurveda och guida människor till att göra kloka val. Jag lurar bara mig själv när jag ger avkall på detta. När jag tror att jag kan slarva med maten, eller sömnen, eller promenader eller vad det nu är. MEN go´vänner! Det måste vara roligt också och det är just det jag vill inspirera till. Be Happy. Det är kul att göra bra val. Det är kul att ge kroppen bästa tänkbara näring. Det är kul att vara alldeles smidig och stark i kroppen efter ett yogapass och det är helt underbart att känna sig totalt närvarande och lugn efter en massage eller en meditation.
Just nu sitter jag på trappan utanför ytterdörren och bloggar. Solen värmer så gott. Åsen börjar skifta ton. Något är på gång. Om någon månad spricker det ut i de vackraste gröna färger. Jag är glad att jag mår bättre idag. Glad att jag lär hela, hela tiden.
Nu är det dags för en kopp te. Årets första kopp te utomhus.
Njutning!

3 kommentarer:

Erika Green sa...

vad fin du är på bilden
borta bra men hemma bäst ;-)

känner igen det där med känslighet för TVn men alla barn gillar Bolibompa när de är lite större, så njut av lugnet så länge det varar...

kram Erika

Mia Ekander sa...

Vad glad jag är över att hittat hit - tack för en fin blogg, du inspirerar!

Idag regn, imorgon SOL igen!

Ulrika Forsell sa...

Tack Erika! Välkommen hit Mia - hoppas du ska finna mer inspiration här på min blogg. Kram!