onsdag 18 april 2012

Att leva som jag lär....

Det går inte att ge bort något man inte har. Du kan inte ge bort 100 kr om du inte har en hundralapp. Lika lite kan jag ge inspiration, coaching och kunskap om jag inte lever som jag lär. Om jag inte har egen erfarenhet av ämnet blir det oftast "platt och smaklöst". Innebär detta att jag aldrig kommer ur balans och äter/ väljer fel saker? Givetvis inte!!! Jag blir också stressad, ur balans, pms:ig, ledsen och sugen på sötsaker. Men skillnaden för mig idag mot tidigare i mitt liv är att jag märker skillnaden snabbt. Jag känner direkt när jag gjort lite väl många val som inte gynnat min kropp och hälsa optimalt.
Just den känslan har jag nu! Jag har ätit för mycket kolhydrater ett tag. Lite surdegsbröd "levain" för mycket, dinkelpannkakor, för mycket choklad och så det som fick bägaren att rinna över för mig idag....kvällens planka med duchettepotatismos. Nä! Det gav ingen skön känsla i kroppen. Så nu undrar jag om någon mer är med på att utmana oss i att plocka bort det där som inte gör oss gott? Ingen prestige i det - utan bara en kul grej. Skriv gärna vad du vill plocka bort/ lägga till i ditt liv för ökat välbefinnande. Behöver inte bara handla om mat utan någon annan last/ ovana...för mycket dator/tv, ältande med väninnan, relationer som "suger" (tar din energi) mm...
För mig är det att minska kolhydraterna ytterligare. Ingen LCHF men mer åt GI hållet om jag nu ska sätta någon etikett på mina matvanor ( vilket jag egentligen inte är för). I så fall ligger förresten ayurvedan ännu närmare sanningen...Att äta för min kroppstyp och årstid. Jag känner så otroligt stor skillnad om jag ätit för mycket kolhydrater. Bär, rotsaker och lite mörk choklad funkar för mig. Men pasta, potatis!(vilket jag inte ens tycker är gott), bröd, ris och frukt/fruktjuicer, chips och godis går bort. Sockret är ett gissel. Såg ni Vetenskapen värld i måndags om sambandet mellan socker och cancer? Usch och fy! Vi kan påverka vår hälsa genom de matvanor vi har. Sedan är det inte så enkelt att det räcker att plocka bort sockret för att undvika cancer. Men varför göda cellerna på ett negativt sätt? Vad finns det tex för nyttigt i plockgodis? Nä, det borde faktiskt förbjudas. Alla konstgjorda färgämnen, vitt socker och konstiga E-tillsatser borde vara förbjudna.... Eller förbjudna...nu överdriver jag och blir känslosam. Jag tror inte på förbud. Men vi konsumenter borde inte köpa skiten, det ligger nog mer åt den krassa sanningen.
Men jag vill egentligen ge lite entusiasm i detta inlägg. ;)
Så fram för mer hälsosamma val. Fram för att ge oss det bästa "because you worth it". Ekologisk mat fullproppad med näring. Superfoods, bra fetter, äkta råvaror och rent vatten. Det är kul att må bra! Kul att ta hand om sin kropp! Jag ska dricka mitt Cleanse te flitigt ett par veckor, plocka bort ovannämnda former av kolhydrater. Fram med inspirerande kokböcker och mixtra i köket. För det går att baka goda saker med betydligt mindre kolhydrater (socker). Jag har laddat skafferiet med mandelmjöl, kokosmjöl, kokos, äkta vanlij, mandelsmör, kokossocker, agavesirap ( vilket är sundare alternativ till vitt socker, så använder jag bara litegrand och det funkar bra). Jag fortsätter med härliga raska promenader med barnvagnen och hoppas att vårvärmen kommer så blir det ännu fler promenader. Morgonyogan är bästa starten på dagen näst efter Linns morgonleende och kram som så klart vinner. Detta varvar jag med kokt varmt/ljummet vatten som rensar kroppen på slagg. Kaffet? Mmmm....jag forstätter med min dagliga kopp än så länge. Den ger mer njutning än olust känsla i kroppen. Vad vill din kropp ha?
Aha! Nu Grey´s på TV och en stor härlig kopp nässelte. Kram!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag vill minska brödet i min kost äta mer av bär, frukt och riktigt lagad mat. I lugn och ro. Inse att jag har makten i mitt liv.... Detta kan bli en bra resa.....kram LINA

Linn sa...

Ännu ett underbart inlägg som ligger SÅ rätt i tiden. Genomgår tre kriser i en efter att ha fått barn, förlorat min mamma och snart fyller 40. Jag är överviktigt och otränad. Jag vill så mycket och försöker skynda långsamt, men här är vad jag jobbar med:
1. Yoga. Har precis börjat
2. Äta MYCKET bättre. Jag försöker med LCHF och därmed att ta bort sockret. Sen får vi se.
3. Byter ut det jag kan allt eftersom mot ekologiskt både vad gäller mat men också hudvård, kläder etc.
4. Minska på tv-tittandet och välja det jag ser med omsorg. Gillar också grey's och passar på att skriva i reklampausen.
5. Lära känna min kropp och sinne mer så att jag VET vad jag behöver och mår bra av.

Tack för inspirationen! Och ja, jag såg att din dotter heter samma som mig. I min ålder är jag rätt ensam om att heta det. Tycker också att det är fint och tackar min föräldrar för det. Kram