söndag 9 juni 2013

Ännu doftar kärlek....

Så fint prinsess bröllop vi bjöds på igår. Jag tittade på vigseln och fick allt en liten tår i ögat. Ännu doftar kärlek....Det var min sång till Björn på vårt bröllop. Dock var det inte Marie Fredriksson "her self" som sjöng utan en inhyrd sångerska från Landskrona. :) Vi gifte oss på Ven och hade ett fantastisk  vackert bröllop, något mindre än det bröllopet vi fick bevittna igår. Vi var runt 15 pers, St Ibbs kyrka, häst och vagn på ön med skål i lavendelfälten, 5-rätters på Hamnkrogen. En minne för livet!  Jag älskar bröllop och romantiken som finns i luften. För mig /oss var det viktigt att gifta oss. Annars ser jag inte äktenskap som ett lika med tecken för lycka. Ibland är det ju snarare tvärtom. Men som sagt var det viktigt för oss. Vi ser vårt äktenskap som en pågående process. Något vi får jobba för hela tiden. En väninna sa något fint för ett par år sedan om att hon väljer att säga Ja till sin sambo (dom är inte gifta) varje morgon. Ja till att dela ännu en dag i livet med honom. Jag gillar den tanken! Välja varandra på nytt igen och igen... Vi stämmer av vad vi befinner oss i relationen emellanåt. Det är lätt att det blir slentrian och att vi tar varandra för givet. När jag tittar på bröllop blir det en påminnelse om mitt Ja till min man och att han sagt Ja till mig. Vi har ingått äktenskap...leker med ordet...skapa något äkta. Mmmmm.... det är viktigt för mig att det känns rent och gör mig lycklig hela tiden. Att jag kan utvecklas i min relation. Jag är enormt tacksam att vi fortfarande dela samma resa jag och min man. Det har blåst många hårda vindar genom åren men vi har lärt oss att surfa ganska bra. Nu vet vi hur vi ska förhålla oss till vindarna och vågorna som kommer fortsätta komma. Vi står inte på samma bräda utan på varsin. Det gör resan roligare och starkare. Kommer att tänka på Profeten och denna text...


Älska varandra, men gör inte kärleken till en boja; Låt den hellre vara likt ett öppet hav mellan era själars stränder. Fyll varandras bägare, men drick inte ur samma bägare. Ge varandra av ert bröd, men ät inte av samma stycke bröd. Sjung och dansa tillsammans och var glada. men låt var och en av er få vara ensam, Liksom strängarna på en luta är ensamma även när de vibrerar av samma musik. 

Ge era hjärtan, men inte i varandras förvar. Ty endast Livets hand förmår rymma era hjärtan. Och stå vid varandras sida, men inte för nära; Ty templets pelare står åtskilda, Och eken och cypressen växer inte i varandras skugga. 


Ur 'Profeten' av Kahlil Gibran





Jag och Björn nygifta 1 juli 2000 - Ven....Oj så unga vi ser ut :)
Nu ska jag göra lite nytta här hemma. Packa ett par lådor....men först blir det nog en fika paus. Linn har snart sovstund så kanske läge att ta en liten pratstund med mannen på tu man hand. Planera in för veckan och samla ihop oss. Det är så viktigt för mig att samla ihop mig!!! Då blir tillvaron så mycket enklare. 
Kram!



1 kommentar:

Dagar av lycka sa...

Ert bröllop låter väl som ett riktigt prinsessbröllop om något ;) Fantastiskt!

Min man och jag gifte oss väldigt unga för 18 år sedan på nyårsafton. Och varje år, på vår bröllopsdag, brukar vi vakna, titta på varandra och säga: vi kör ett år till! Känns som en schysst grej att ta det beslutet om och om igen. I synnerhet när vi var så unga när vi tog beslutet att leva tillsammans resten av livet. Vad vet man när man är 22 liksom...

Ha det fint! /Anna