tisdag 4 juni 2013

Liten stund i soffan.

Idag har det varit en solig men väldigt blåsig dag här på Bjäre. Blåsten är inte min favorit. Enligt ayurveda är blåst Vata höjande. Alla som kan något om ayurveda vet att Vata består av luft och rymd. Så har du mycket Vata i din grundkonstitution brukar blåsigt väder vara något du känner av i form av yrsel, en känsla av ostadighet, huvudvärk, ledvärk mm. Jag har känt mig snurrig hela dagen. I stort behov av att sitta ned och gärna ligga raklång i soffan eller på marken. Tips för att balansera blåsigt Vata väder: klä dig varmt (särskilt skydda nacken), dricka varma teer (gärna med lakrits) och undvik stress.
Ni som har följt min blogg känner till mitt stora intresse för ayurveda. Jag har gått en utbildning till ayurveda coach hos Eva Forsberg Schinkler. Superbra och jag kan varmt rekommendera den.
Jag kan inte påstå att mitt intresse har upphört men det har tagit sig en annan form. Det är en fantastisk lära med otroligt mycket livsvisdom. Tyvärr har vi i dagens samhälle tappat bort kontakten med naturen och årstidernas rytm. Ayurveda betyder Läran om livet och ger oss enkla verktyg att hitta vår unika rytm efter den konstitution vi är. I mina Livsstilsrådgivningar använder jag mig av mina kunskaper i ayurveda som en grund. Inga pekpinnar utan mer som inspiration och vägledning till hur du kan skapa en bra rytm och få balans i livet. Det kommer mer info om detta när hemsidan är ute. Snart hoppas jag!!!

Dagens lunch blev blomkål kokt i grädde med lantbuljong och majs, bräckt kalkonskinka och stekta Viken tomater. Jättegott och så enkelt. Mår alltid bra när det inte är för mycket kolhydrater i maten. Vete/ris/pasta/potatis är väl det som vi äter mycket sällan här hemma. Passar oss bra!

Björn kom just hem från Småland där han varit över dagen. Han leker med Linn och jag tar en stund vid datorn. Blir inget djupt inlägg idag. Det har bara varit en vanlig tisdag. Öppna förskola och spelat på trumman :) Bonusdottern dök upp och blir nattgäst här till Linns förtjusning. Vi var på lekplatsen en runda men höll på att blåsa iväg. Färgerna ute är magiska och dofterna mmm....syrener....skolavslutning. Visst är det en fantastisk årstid?!
Há en skön kväll! KRAM


2 kommentarer:

annika sa...

Ulrika, jag är precis likadan när det gäller blåst och jag är dominant i min vata. Men har även stark pitta i mig så vinden triggar alla möjliga delar. Vilken fin blogg och så härligt att jag hittade hit via dina kommentarer hos mig. Jag lägger till dig hos mig. OK? Kram

Ulrika Forsell sa...

Javisst Tack! kram