lördag 7 september 2013

Feeling great!!!


Nu har jag satt mig på terassen med ett glas rosé och nachos (ekologiskt - hurra, hurra). Jag äter/dricker såklart sånt som ej är eko också men väljer det bästa jag kan efter förutsättningarna. Däremot har jag slutat vara "fanatisk".... Det är viktigt för mig att hitta essensen i livet och den tappar jag lätt när jag krånglar till det. Då försöker jag styra och har massa förväntningar och krav på mig själv att leva upp till. Det slutade jag med för ett antal år sedan när jag kom i kontakt med Karin ( min energicoach som hjälpt mig att plocka bort massor av föreställningar som tidigare begränsat mig till att vara närvarande och lycklig). 
MEN! hittar jag ekologiskt så köper jag gärna det. Min grundfilosofi är att jag vill göra det jag kan för en grönare värld men på ett sätt som känns naturligt för MIG och efter mina förutsättningar. Finns många som resonerar annorlunda och inte kan tänka sig att göra några eftergifter...Men jag tror att det finns så mycket att ta hänsyn till vad gäller en lycklig kropp och en lycklig värld. Att må bra och trivas med livet, jobba med sin personliga utveckling, skratta och känna glädje och harmoni tror jag också är avgörande idenna "nya tiden" vi lever i. Så tänker jag....Hur tänker du?

Men terassen var det ju....jag har tänt ljus, rökelse och är tillfreds. Det är molnigt och jag kände just ett par droppar regn. Dagen har varit mulet och kvatt med 32 grader. Kladdigt! men åh vad skönt att slippa frysa. Jag börjar förstå att det är mycket balanserande för vatan i mig med värmen. 

Vi jobbar fortfarande på ett fungerande internet. Jag tror faktiskt vi lagt närmare ett dygn på att vänta på samtal, ha besök av installatörer och åka runt till Vodaphone butiker. (just nu har vi investerat i en "dong") Ja...man kan slita sitt hår eller bara inse: vi är i Espana och här är det "manana" som gäller. Det är något man kommer in i efter ett antal veckor...som idag när vi skulle ta 3:an från stan och hem. Just när vi skulle kliva på så stängde chauffören dörrarna och körde iväg. Jaha! se där...vi blev inte ens arga. Bara konstaterade att bussen körde iväg....mitt framför näsan på oss. Det kom en ny efter 3 min så det var inte hela världen.
Livet i Palma är väldigt skönt. Men det har tagit sina veckor att inse att vi bor här. Vi är nu inne på 7:e veckan och NUUUU känner vi den där otroliga tillfredsställelsen över att vara här. Ni vet när en lyckokänsla infinner sig och man ler fånigt utan anledning. Skönt! Detta är vårt "hemma" och inte någon tillfällig vistelse som är begränsad....Visst vi hyr 1 åt till att börja med (så är oftast hyreskontrakten här). Men funkar allt så kommer vi skriva oss här. Det känns faktiskt inte det minsta konstigt nu. Men det gjorde det när vi satt hos älskade fam Skogberth/Jönsson med bubbel och jordgubbstårta på en av de vackraste platserna jag vet - Ljunghusen. Då kändes det i hjärtat att "lämna" och det kändes i alla andra avsked med våra kära också. Men när vi väl tagit steget ser jag mest möjligheter. Familj och vänner bär jag i mitt hjärta och dom ger mig alltid kraft. Som kära Malena ( min svägerska) sa...Vi ser ju på samma måne.

Igår var en givande dag med lunch på Duke´s med fina Pernilla som gjort min hemsida. Pernilla har bott på ön i många år och pratade spanska med personlen som hon aldrig gjort annat. Inspirerande och NU ska vi ta tag i hemundervisning. Habla espanol - here we come! 
Jag ska justera lite på min hemsida och kommer lyfta fram ayurvedan mer i livsstilsrådgivningen. Så vi pratade lite om det men mest om massor av annat.
Lunchen var suverän med förätt på tabbouleh och köfte samt thaicurry med fisk till huvudrätt. 
Det var så skönt att få sitta med en vän och prata ett par timmar. Jag saknar den biten men vet att den kommer.
Jag mötte Linn och Björn på El Peritto och efter ett par timmat med Linn på Kids Republik där hon fick leka av sig hamnade vi på Ca´n Toni. Ett litet charmigt ställe mellan Catalina och la Lonja med suveräna tapas. Jag var inte så hungrig efter lunchen så vi tog några tapas att dela på. Det var inga små tallrikar och så gott. Grillade musslor, grillade sardiner (hela fiskarna) och machego ost.


Musslorna var bland de godaste musslor jag ätit. Grillade och så svartpeppar, olivolja och citron över.....Lycka!

Idag hade vi en lugn skön förmiddag hemma. Framåt lunch tog vi en promenad in till stan. Gick förbi Bconnected Living butik.....Jag blir smått salig där och skulle lätt kunna inreda hela vårt hem med möbler och prylar därifrån. Tänkte börja med en lampa som ska inhandlas snart...


Vi käkade lunch på ett enkelt tapasställe mitt i Palma. Mycket prisvärt! Kommer inte på namnet... Sen strosade vi omkring en stund. Jag bli alltmer kär i Palma. Alla små gränder, caféer och restauranger.... Här är en skön, avslappnad atmosfär och lätt att känna sig hemma. En tjej kom fram till mig på lekplatsen och började prata spanska. Hon upptäckte snart att jag inte hängde med på vad hon sa och ursäktade sig med att hon trodde jag var härifrån. Ha,ha,ha där blev jag lite mallig och Björn insåg snabbt att han inte kommer förväxlas med att vara spanjor ;)




Vissa platser bara älskar man! Så är det med Palma för mig och ja... hela Mallorca. Jag märker att hela familjen anpassar oss alltmer till livet här. Det händer mycket inombords men den där vemodiga känslan av att ha lämnat Sverige är borta. Vad är avstånd egentligen? Bonussonen (Victor) har fått jobb vid ett logistikföretag på Arlanda och konstaterade att han bara är en flygplats ifrån oss. Mmmm.....Sant!
Nu tutar en jättestort kryssningsföretag och lägger ut från hamnen för att kryssa vidare på Medelhavet. Jag hör flygplanen komma och gå. Det cirkulerar mycket folk på ön och det ger en internationell atmosfär. Jag hör så gott som dagligen en blandning av språk runt omkring mig och jag gillar det. 
Nu ska jag avsluta denna sköna lördag med en kopp te och ja just det...vi var på  Chocolate Factory idag och köpte sådana där mörka chokladsticks med minstsmak.....slinker nog ned någon sådan till téet. 

If you want to be happy - then be

Inga kommentarer: