torsdag 19 december 2013

Allt du önskar kan du få....

Denna veckan har varit väldigt märklig för oss. Inget jag går in på här men "esssensen" i det är att ibland finns det något större och bättre i något som vid första anblick ser ut att vara något dåligt. När vi reagerar på en yttre händelse går vi in i "dramat" och förlorar oftast oss. Vi handlar i rädsla, försvar och impulsivitet. Om vi istället väjer att andas, låta den första känslan av reaktion ebba ut och går in i oss själva hanterar vi oftast situationen bättre. Ibland finns det möjligheter i svårigheter.
"Det är inte hur vi har det utan hur vi tar det" som talesättet så klokt säger.
Jag känner verkligen en inre övertygelse om att alltid fortsätta önska och tro på det vi vill ha. Men vi måste också öppna oss för att resan dit inte alltid blir exakt som vi planerat. Ibland händer något som får oss att ändra kurs. Kanske är denna vägen vackrare, enklare eller snabbare för oss.....
När vi möter motstånd i livet kan vi välja att bita ihop och kämpa vidare. Eller att välja en annan väg.
Vi som är uppvuxna i Småland vet att dom flesta väljer att kavla upp armarna och bara kämpa på. Det där har aldrig tilltalat mig. Inte så att jag inte kan anta utmaningar. Det kan jag! Jag kan streta på och ha tålamod men inte särskilt länge.....Varför ska vi ha tråkigt och tungt i livet? Nä fy fabian! Det där tror jag inte alls på. Ansvar! Ja det måsta vi ta för våra handlingar och val. Men det största ansvaret vi kan ta  är att förvalta vårt liv. (Tycker jag) Att leva fullt ut, älska, skratta och välja glädje.

När vårt liv levs i sanning behöver vi inte lägga oss i andras liv. Då försvinner behovet av att "känna sig bättre än någon annan". Då är vi "hemma i oss själva" och blir generösa mot omvärlden. Då ler både själen och våra ögon. Vi sprider kärlek på jorden och till våra medmänniskor.
"Att vara för fred och inte mot krig". När våra åsikter om allt och alla upphör...det är då vi gör verklig skillnad i världen.  Då mår vi bra och är harmoniska i vårt inre. Att ha viljan till det goda kräver inte att du är rebell och gör uppror. Du kan leva ditt liv alldeles för dig själv, rent och sant och ändå göra avtryck på världen. Låt inte yttre händelser hindra dig från att välja lycka. Lyckan finns där alltid.
I ögonen på den du älskar, i närhet, i naturen, i friden av att sitta och se ett ljus brinna, i ett vackert musikstycke, i våra barns skratt, i vårt hjärta.
Julen är ett tillfälle då det spenderas mycket pengar. Men det vet vi nog alla att DÄR finns inte den sanna glädjen. Den finns i gemenskapen och närvaron.....och behöver inte vara fysisk utan kan finnas i ett sms, telefonsamtal eller bara en tanke. Jag bor ju långt från många kära men kärleken är större än så. Den är gränslös! Jag älskar och är älskad det är det största jag kan tänka mig.
Det finns för mig ingen väg bakåt...utan bara framåt. Jag bär på en stark övertygelse om att vi alla kan välja lycka. Men den handlar aldrig om någon annan än dig själv. Så ge dig själv en gåva i jul....Att gå dit hjärtat leder dig.
Namaste!





Inga kommentarer: