måndag 16 december 2013

Släppa för att kunna ta emot det nya....

Det här med jul är väl ändå ett intressant fenomen. Då ska vi hålla på traditioner, saker och ting ska helst vara som dom alltid varit. Eller? Nej, jag tror att förändringarnas vindar blåser även bland våra jultraditioner. Många är trötta på överätandet och överkonsumtionen. Jag tror att vi ifrågasätter varför saker görs på ett visst sätt, mer nu än tidigare. Att vara sanna mot oss själva och göra saker på det sätt vi verkligen vill och önskar tror jag blir viktigt för fler och fler människor.
Just julen bär ju på många "krav" som vi lägger på oss. Det blir så tydligt för mig nu när vi flyttat till Mallorca. Jag har haft stunder när jag saknat det där hemma nu i juletid, men så inser jag att det bara tar energi att försöka hålla fast och återskapa något. Varför ska Linns jul bli exakt som våra jular var? Hon är ju ny och öppen i sinnet! Ett barn som är glad och förväntansfull inför det mesta. Jag/ vi har valt att flytta till ett annat land. Uppleva nya saker..... Släppa in nytt! För mig finns mycket mer dynamik i att släppa in istället för att hålla kvar. Istället för att anstränga oss för att uppnå något vi kanske inte ens vill ha, så varför inte känna efter vad vi längtar efter? Längtan öppnar för att ta emot.

För oss blir detta en ny jul med nya traditioner. Det känns spännande och avslappnat. Visst kommer jag sakna familjen till jul. Myset hemma i mammas och pappas soffa framför Kalle Anka...med sovande män, tänd brasa, julgodis på bordet och inte en enda som egentligen bryr sig om Kalle på TV. Inte ens barnen för tecknat på TV är inte riktigt lika coolt som när vi var små.

Julbak i shorts och julmusik på Spotify.
Detta blir vår gran i år.....

Tredje advent och picnic i solen....



Just nu pratar Björn med storebror Victor som kommer hit på lördag. Blir riktigt kul att få ned "bonusen". Det blir sightseeing av Palma och julfirande härhemma. Hoppas solen fortsätter skina...
Kika gärna in för att läsa mitt nya inlägg på DestinationMallorca. Kram!

1 kommentar:

Bokcaféet i byn sa...

God morgon Ulrika!
En hälsning från ett Skåne för dagen inbäddat i gråa nyanser. Men vad gör det när ljusen sprider stämning och värme inomhus! Vi njuter av kommande julen här med småttingarna. Det är så häftigt att få se julen genom vår 4-årings ögon. Här firar vi hemma sedan vi fick barn. Jätte skönt och därmed lätt att skapa sin egen jul anpassad efter våra och inte minst barnens behov. Mest av allt längtar vi efter tid tillsammans.

Vilka härliga soliga bilder du visar från ön! Fina inlägg på Destination Mallorca. Kikade in där men kunde inte hitta vem/vilka som ligger bakom hemsidan? Alltid bra att veta när man ska värdera informationen som ges.

Önskar er en solig, härlig dag!
kram Anna