fredag 6 december 2013

Vår i december!

"Morgonstund har guld i mun"
Med strålande solsken bestämde jag mig för en tur in till stan med lillan. Björn hade en del att fixa på kontoret. Dessutom var han krasslig med hosta och förkylning. Lugnast att han fick var för sig själv tänkte jag. :)
Temperaturen låg väl runt 18 grader idag med och det blev att plocka av plagg efter plagg under promenaden till stan. Det känns precis som vår!

Stopp på lekplatsen och sen somnade Linn i vagnen så jag hann med en promenad till innan det blev lunch på El Perrito. Där träffade vi våra nyfunna vänner, i varje fall halva "klanen" Jelf så det blev lunch med pappa Daniel och söta Nova.
Vi trivs på El Perrito som ni förstår och det är alltid ett varmt välkomnande som möter oss. Idag tog jag den gravade laxen med hemmagjord jättegod potatissallad. En kaffe och chokladboll på det så var jag laddad för ytterligare en lekplats. Med det härliga vädret var det inga problem att hänga där en stund.
Björn tog en tur in till stan han också för lite friskluft och vi mötte upp honom på....Ja ni gissade rätt El Perrito igen. Där träffade vi nu på hela familjen Jelf och det blev en spontan afterwork med gott vin och juice till barnen. En härlig familj som vi hoppas fått mersmak av Palma och snart kommer igen.


Grönt, grönt, grönt....
Vi avslutade dagen med en tur på julmarknaden utmed havet. Jag kommer på mig själv att gå runt med ett leende på läpparna hela tiden. Allt är så fint! Vädret ljuvligt och vi ångrar inte en sekund att vi tagit steget att flytta hit.
Här är inte så mycket turister nu men en perfekt tid att besöka ön. Visst är vädret en chansning så här års men lyckas man pricka in en vecka som denna med sol och temperaturer på närmare 20 grader dagtid är här mer exotiskt nu än på sommaren. Kontrasten sol, palmer, julpynt, lugnet, dofterna, den höga luften och utrymmet är ganska oslagbar enligt mig. Havet bjuder på 18 grader för den som är badsugen. Vill man vandra finns det oändliga möjligheter för det i bergen. (det har vi kvar att upptäcka plus en hel massa annat....)
Jag är nöjd med denna härliga fredag och all frisk luft. Känner mig nu behagligt trött!


Kvällarna blir kyliga och det smakade gott med gluhwein.



Palma by night!

Igår kom jag även över en blockering jag haft. Ett segt motstånd som bara upphörde. När jag väl tog steget kom inspirationen och då hände lite mer positivt. Så klart!
Återigen påmindes jag om att det är i handling det sker. "Tänka bär inget vatten" som Birk säger i Ronja Rövardotter. Även då vi inte vet exakt vad vi ska göra är det oftast bättre att göra något än ingenting. Likgiltighet är det värsta! Så har du något som "segar" eller något som hindrar dig från att välja glädje - Ta tag i det! Om inte annat så städa garderoben eller ta en lång promenad. Det kommer kännas bättre. Jag lovar!



2 kommentarer:

Unknown sa...

Vilken underbar blogg, hit återvänder jag mera än gärna.Funderar också på någon form av periodvis jobb i något annat varmare land.
Hälsar Marica

Bokcaféet i byn sa...

Underbart, underbart! Vilket ljus, vilken dag ni fick! Livet är gott!! Här hemma har det stormat, stor lycka för storebror med snö och pulkatur igår. Idag regnar det, skånsk vinter I guess!
December verkar ofta vara en fin månad på ön, lite stabilare och mindre blöt än november. Men det skiftar förstås, det är en del av Mallorcas charm och utgör en del av dess skönhet!
Nu vill storebror hoppas studsmatta här!
Önskar er en fin 2:a advent!
Kram Anna