tisdag 25 mars 2008

Tänkvärt...

Jag pratade med min min farmor ikväll, på telefon. Hon är 92 år och fortfarande väldigt pigg i huvudet. Kroppen börjar bli trött efter ett liv på landet. Min farmor är en viktig person för mig. Hon har alltid stått för godhet, trygghet och omsorg. Jag skulle kunna skriva en bok om allt roligt vi barn gjorde på landet om somrarna. Ja en Astrid Lindgren idyll som jag är oerhört tacksam att bära med mig.
Det jag ska skriva om här idag är bara en sån härlig kommentar hon gav ikväll i vårt samtal. Hon hade hört av mina föräldrar att jag startat butik igen. Jag förklarade att det var på internet jag sålde och att det är spännande att gå in och se när jag fått beställningar. Hon var direkt med på noterna och kunde nog känna min förväntan. "Det är som när jag gick till hönorna och kollade om dom värpt några ägg förr i världen" blev hennes jämförelse. Så härlig kommentar!

Jag har gått här hemma ikväll och funderat på detta. På utvecklingen som skett - från hönor till internet. På våra olika liv. Min farmor som för många år sen bodde på landet och tog på sina träskor för att gå och se om hönorna hade lagt några ägg. Idag 2008 driver jag butik på nätet och loggar in på min laptop för att se om några beställningar kommit....
På vår gemensamma förväntan som säkert var/är den samma!

Jag älskar min farmor. Jag trodde inte riktigt att hon skulle va med på noterna vad gäller internet. Men där hade jag fel. Hon förstod! Min kloka - fina farmor.

2 kommentarer:

Lisen Bengtsson sa...

Hej Ulrika,

Så mysigt att läsa om din farmor. Jag känner dina upplevelser så väl. Jag är på väg till min mormor som är 95 år gammal, bor i Klippan. Jag blir alltid fylld med så mycket kärlek. Helt underbart.
Önskar dig en riktigt fin dag.
kram
Lisen

Anonym sa...

-Hej syster!!
Bra blogg du har, många kloka tankar och ord.

Påminner mig att jag borde höra av mig till vår kära farmor, blir alldeles för sällan..

Får jobba vidare en stund till, eller bara luta mig tillbaks och minnna vår barndom i Råhult under kanstanjeträdet!
Kram / Per