söndag 16 november 2008

Carpe Naturam


Detta inlägg ska egentligen handla om tips för kapha- konstitution. Men det kommer i nästa inlägg istället. Idag kommer det att handla om mitt besök hos en naturfrisör!

På vår gård där vi bor i Ramlösa har vi en naturfrisör som hyr in sig - Carpe Naturam.

I fredags var det dags för mitt första besök hos Wivecka som frisören heter. Jag möttes av tända ljus och lugn musik. Lokalen andas lugn, harmoni och välgörande örter. I det otroligt vackra skåpet står vackra glasburkar på rad med henna färger, rosmarin, lavendel mm.

De kemiska dofterna man är van att känna hos frisören känns här avlägsna.....

Jag får sätta mig i en stol och framför mig finns ett vackert stort fat med tända ljus och kristaller på. Ingen spegel...skönt tycker jag som inte tycker om att sitta och titta på mig sälv när jag är hos frisören.


Så börjar behandlingen! Först borstar Wivecka mitt hår med en borste av äkta svinborst. Att regelbundet borsta sitt hår med en sådan borste får igång cirkulationen och gör håret glansigare . Så börjar den fantastiska huvudmassagen. Först så fortsätter mina tankar att snurra - men ganska snart blir huvudet tyngre och tyngre. Massagen sker i tystnad förutom den stilla musiken...efter ca en halv timme väcks jag ur min dvala och massagen är klar. Jag öppnar mina ögon och känner mig klar i huvudet. Sen är det dags för energiklippning. En klippning som sker efter ett speciellt mönster där det tas stor hänsyn till hårets naturliga fall. Allt för att stödja naturen och kroppen! Att klippa på detta sätt regelbundet kan till och med få fram lockar. Just nu sparar jag till långt hår och Wivecka lovar att mina längder får vara kvar. Klippningen sker under tystnad, jag återgår till min dvala och låter mitt hår tas om hand. Efter en dryg timme är det klart och då tas det fram en spegel som jag får titta i. Yes! jag är nöjd - vilket fall och vilken volym som kommit fram. Dessutom ser håret nästa längre ut konstaterar jag när jag tittar på frisyren bakifrån.
Nu är det dags för växtfärgning! Riktigt spännande...Wivecka kokar upp ekologiskt rödvin som hon blandar med olika henna toner, rosmarin och lavendel. Färgen läggs i mycket grundligt och det tar sin tid, mitt hår är tjockt. Det går inte att förutsäga exakt resultat med växtfärg. Det har stor inverkan om man tidigare gjort kemiskt hårfärgning, äter mediciner, vilka hårvårdsprodukter man använder osv. Det kan bli så att färgen inte alls vill ta - hårstrået kan var fullproppat med kemisk hårfärg och i vissa fall måste det först användas utrensande örter. Men vi kör på och jag önskar få en vacker mörkbrun färg. Färgen ska verka i många timmar. Ju längre tid desto bättre resultat. Ibland väljer kunden att gå hem några timmar.

Jag har ju tur och bor på sama gård, så jag går in och lagar en linssoppa som jag bjuder min frisör på. Det är ju lite bonus att vara vän med frisören - i detta fall även för henne ( som uppskattade min soppa). Efter ca 2 timmar var det dags att se reultatet! Skulle det fastna någon färg.....

Jadå! resultatet blev super - en vacker mörkbrun färg precis som jag önskat. Färgen mognar dessutom i ytterligare ett par dagar får jag lära mig.

Det blev en lång och avkopplande eftermiddag och en annorlunda upplevelse. Detta vill jag ha mer av! Att dessutom veta att jag inte lagt massa konstiga medel i mitt hår känns ju kanon. Det går att skapa fanstastiska resultat med naturens hjälp. Jag köpte med rasul-lera hem! Det kan man tvätta håret med och ska ge glansigt hår. Jag provade att göra lerinpackning till mina händer som just nu har ett eksem -anfall. Det lugnade huden direkt och händerna ser bättre ut än på flera veckor.

Bor du i närheten av Ramlösa - så tveka inte: Carpe Naturam! (fånga naturen)
Läs mer på www.carpenaturam.se
Wivecka Nordström
0709-557705

2 kommentarer:

Nina sa...

Låter fantastiskt!

Anonym sa...

Åh vad underbart.
Min mamma brukar gå hos en kvinna som masserar hår, färgar och tar hand om. Tror att det är hon som började med det faktiskt, Kerstin Strömberg.
Jag har länge tänkt att jag ska gå på en sådan behandling, efter ditt inlägg ska jag det definitivt!
Tack.