tisdag 17 februari 2009

Start på dagen!

Jag märker att jag vaknar tidigare än jag brukar. Men tidigt för mig är sent för dom flesta!! Jag har svårt att komma upp på morgonen, speciellt den mörka årstiden. Jag har heller inga små barn som kräver min uppmärksamhet utan det är bara katten hemma. Min man startar gärna dagen tidigt. Katten är ju för övrigt en riktig njutare på dagen och ligger oftast utsträckt i vår säng efter en lång natt ute i det fria.
Enligt ayurvedans principer är det bäst att kliva upp ganska tidigt, de gör oss mest balanserade...så jag jobbar på detta....sakta men säkert.

Så här ser min start på dagen ut just nu! När jag klivit upp så dricker jag ca 30 ml aloevera juice på fastande mage. Pukkas aloevera är helt ekologisk och rymms i en glasflaska isället för plastflaska - BRA tycker jag!
Sen några dagar ( tips från en vän som just nu läser en ayurveda kurs) sköljer jag sen munnen med ekologisk sesamolja. Ger vita tänder och är bra för tandköttet, samt tar bort beläggning på tungan ! Ja, jag spottar ut oljan sen....Har du blödande och svullet tandkött rekommenderas kokosolja istället. Det känns skönt i munnen efteråt.

Efter den lilla ritualen är det dags för en stunds meditation och yoga! Det varierar vilka övningar jag gör. Jag lyssnar på kroppen och låter den styra. Idag blev det ett mycket mjukt pass!

Sen blir det en stor kopp Detox te eller kokt vatten med citron och ingefära. Till frukost äter jag just nu bovetegröt med russin. ( blötlägg gärna gröten över natten det tar bort fytinsyran som annars drar ut nyttiga mineraler ur kroppen). Jag häller en msk ekologisk linfröolja över och så soja eller rismjölk samt rikligt med kardemumma. Det är också gott att hälla på 1 msk tahin!
Jag äter oftast gröt höst och vinter, men framåt våren och sommaren blir det ofta goda smoothies istället.

Sen är jag redo för dagen! Aretha Franklins röst strömmar ur CD: n och solen fullkomligt strålar. Det blir promenad och sen till kontoret för packning av paket och beställning av varor.

Njut av en vacker februari-dag - Har du också lagt märke till att vårljuset börjar komma och att fåglarna kvittrar så glatt?!!

5 kommentarer:

Nina sa...

Skön morgon!
Du inspirerar mej!

Ensamvarginna sa...

Jag blir också inspirerad!

Ulrika Forsell sa...

Vad kul att ni blir inspirerade! Det glädjer mig!

Lisen Bengtsson sa...

Så synd att jag inte är granne till dig. Hade gärna kommit förbi till lite gröt. kram Lisen

Anonym sa...

Låter härligt!