söndag 22 februari 2009

Vårljuset inbjuder till att rensa i hemmet!

Har ni också börjat känna av att det är ett annat ljus ute. Kylan är kvar men dagarna blir längre! Jag kan ana våren och det gör mig så förväntansfull och lycklig. Men ljuset är också obarmhärtigt avslöjande - både för kroppen och för hemmet. Dammtussaran blir tydligare och behovet att förnya både lite här och där väcks till liv.
Ofta räcker det med enkla medel! En grundlig storstädning och att rensa ut i skåp och lådor är en bra början.
Jag brukar göra som så att jag börjar med ett rum och bestämmer mig för att göra det riktigt, riktig fint. Så är jag igång!! Rensar, torkar, tvättar. Helst bara med såpa eller med lite sköna oljor i vattnet. Young Livings - Peace and Calm olja är jätte härlig i skurvattnet!!! http://www.youngliving.us/index.asp
Ordning i hemmet - ger även ordning i sinnet. Det hänger ihop, vårt hem och vår personlighet! En hög osoterade papper kan ge stress inombords. Den kan ligga där i flera veckor och ge dig stress varje gång du ser den. Så när du väl rensar upp den tar det dig bara en liten stund och ger en sådan oerhörd lättnad och tillfredsställelse.

Du kännner säkert igen dig! Jag får mycket inspiration och påminnelse om vikten i att rensa i våra hem.......av min vän Lisen Bengtsson http://www.lisenbengtsson.blogspot.com/ som jobbar med Feng Shui och är utbildad hos Karen Kingston http://www.spaceclearing.com/html/
Lisen hjälper människor att rensa i hemmet och att se vad saker och ting har för betydelse i personens liv. Det är av största vikt att vi omger oss med saker som betyder något för oss och som verkligen ger oss positiva upplevelser. Kanske har du något stående i någon hylla som du fått av någon som du inte hyser så positiva känslor för...... Varje gång du ser på saken får du en negativ känsla som inte är bra för dig. Varför står den saken kvar? Får du bara göra dig av med den fast att det är en bröllopspresent från gamla faster?? JA det får du! Genom att använda detta tankesättet blir en rensning i hemmet även en rensning i själen. FRIHET!


Jag tycker att detta är jätte intressant och rensar ofta mitt hem! Jag vill omge mig med vackra ting som betyder något för mig och som speglar den energin jag har just nu.
Att bara konsumera för sakens skull ligger inte för mig! När jag köper något så vill jag verkligen känna kärlek för det och på så vis blir det mindre konsumtion för mig.
Jag gör inte så många tröst köp. Önskar mig inte massa prylar vid jul och födelsedagar utan mycket hellre upplevelser. Spa, resor, goda middagar, konstutställningar, konserter...

Så! nu är det dags att sätta på lite skön musik. Det blir nog Norah Jones idag.... en ständigt återkommande favorit för mig....sen ska här röjas!!!
Mitt projekt just nu är att skapa en kreativ arbetsplats för mig i hemmet. Just nu sitter jag oftast och arbetar vid köksbordet och jag märker att det inte ger mig tillräckligt med fokus - då är det så lätt hänt att jag diskar lite samtidigt eller gå och kör en maskin tvätt. Så nu ska jag utnyttja vårt gästrum till mitt kontor. Hoppas att jag kan övertala min man för jag behöver hans hjälp att riva en vägg....hmmm...det ska nog gå. Fast jag vet att han tycker att jag kan vara lite "hialös" när jag kommer igång. Min bonusdotter undrade om det är ett skånskt uttryck? Jag tror det är småländskt......hialös....otålig.....
Vill ha vår NU!!!

2 kommentarer:

Ensamvarginna sa...

Du skriver så härligt och tänker så bra. Många skulle må mycket bättre om hemmen "sanerades" lite mer.

Lisen Bengtsson sa...

Tack Ulrika! Det är så roligt att läsa det du skriver om. Och så blir jag rörd när du skriver om mig. tack ännu en gång.
kramis Lisen