måndag 31 januari 2011

Surrender!

Surrender- att överlämna sig! Det ordet kom upp idag på min thaigravid yogamassage. Graviditeten är en utmärkt situation att öva sig i just detta. Överlämna sig till processen! Andra krafter tar över. Du växer, kroppen ändras och får nya behov. Bebisen växer och tar form till en liten fantastisk människa. En otroligt kreativ process äger rum därinne i kvinnokroppen. Samtidigt som livet pågår på utsidan. Känslorna är många! Plötsligt reagerar jag helt märkligt på en situation som jag inte alls reagerat på tidigare. Tårarna finns hela tiden nära samtidigt som en inre styrka växer sig starkare för varje dag. Som paradoxer! Jag tror det handlar om att öppna hjärtat för det som komma skall. Kärleken till ett barn! I det finns också sårbarheten. Det är så livet är - vackert och färgrikt. Just let go! Jag känner när jag gör motstånd och försöker kontrollera. Det funkar inte - här är svaret att bara tillåta processen. Yogan är ett värdefullt redskap. Andningen - släppa andetaget enda in och långt ned, låta käkarna vara mjuka, axlarna avslappnade och bara följa med.
Är det enkelt? Nej, det kan jag inte påstå att det är i alla situationer. Men det jag vet är att det är inte enklare att låta bli. Då blir det svårare. Men genom att vara som ett fogligt träd som böjer sig i vinden blir skiftningarna enklare att förhålla sig till. Släppa på egot och lita på processen. Let go!

Inga kommentarer: