fredag 20 maj 2011

Bära Nära!



Nu har jag fått bärsjalen i bambu. Jätteskönt material..känns som silke. Det är en vit sjal som förmodligen kommer att bli smutsig .) men den är ju lätt at slänga med i maskinen. Jag tvättar ändå minst en maskin om dagen. Tvättar på 40 grader med miljömärkt tvättmedel...närmare än så kommer jag inte vad gäller att vara miljövänlig och tvätta.
Men jag älskar färgen vit! Så jag blev glad över färgen. Sjalen var enkel att knyta när man väl fått till knepet. Den jag har tidigare är en Babylonia Tricot-slen..i trikå...den är också bra men lite lång för mig (5,5 m) Bärsjalen i bambu är av märket http://www.aldoriababy.com/ och den är 5 m lång och lite tunnare i kvalitén. Jag trivs bättre och bättre med bärsjal. Linn också! Fördelarna med att bära nära är många. Nedan har jag hämtat info på Omhulda

Bärsjalens fördelar
"I en bärsjal får ditt barn vad det längtar efter: en varm kroppskontakt med dig, en återanknytning till livet i magen.
Dina rörelser, ditt hjärtslag, din doft gör att det känner sig tryggt och kan slappna av. Att bära barn så här är en urgammal tradition.
Med en bärsjal kan du göra många sysslor tillsammans med barnet, som du kanske tidigare försökte hinna med medan det sov. Barnet ser omvärlden från en trygg position och får en lagom stimulans. Blir det för mycket kan det vända sig mot din kropp. Dina rörelser verkar som en massage och stimulerar barnets matsmältning. Det ger mindre problem med kolik.
Rytmiska rörelser och kroppsnärhet har många fler positiva effekter. Barnets andning och hjärtverksamhet, balanssinnet, musklernas utveckling etc. mår bra av dem. För att inte tala om lyckan att få vara med! Kärlek och närhet - finns det nån skillnad egentligen?
Barnets sittställning i bärsjalen är naturligt gynnsam för ryggen och höftlederna. I alla varianter utom i "vaggan" sitter barnet med sin mage mot den vuxnes kropp, med särade och böjda knän och med bra stöd för ryggen. Denna ställning kan förebygga problem med höftluxation, som en del spädbarn har. "


Så ni som läser och har bebisar - prova bärsjal om ni inte redan gjort det. Men det kan ta lite tid innan man hitter vilken sjal som passar samt att komma underfund med knytsätt mm.


Jag är så trött idag! Det värker i axlar och nacke och jag längtar så efter en massage. En lång härlig oljemassage mmmm....Det får väl bli en variant med en stund på spikkudden och massage av Björn. I alla fall av axlar och nacke.....Jag behöver mjuka upp musklerna och få lite ny energi.

Solen har kommit fram igen. Skönt och perfekt nu när dom flesta "tar helg".

Kram på er och há det BÄST!

Inga kommentarer: