onsdag 4 maj 2011

Hemmaliv!



Det blir mycket tid hemma med den lilla. Dagarna flyter på och små rutiner växer fram. Linn tycker om att vara i famnen. Jag håller på att vänja oss vid bärsjalen, det går bättre och bättre. Just nu sover hon i den, det är underbart att känna hennes varma kropp mot min. Jag har ju burit henne i min kropp så länge....för mig är det naturligt att fortsätta vara NÄRA henne. Jag tror verkligen på mycket kärlek och närhet. Det kan vi inte få för mycket utav. Inte enligt min åsikt! Bärsjalen är smidig för att den gör att händerna blir fria och man kan fixa lite annat under tiden man bär sitt barn.



Nu har jag just ätit lunch med henne på bröstet. Idag blev det falafel (färdigköpta, Hälsans kök), turkisk yoghurt med vitlök och örtsalt, tomat, gurka, sallad, avocado, fetaost och olivolja. Det blev jättegott. Min man äter sedan en tid tillbaka LCHF kost. Jag inspireras en del av den. Kött undviker jag förutom kyckling, kalkon, fisk och ibland lamm. Att undvika för mycket kolhydrater passar mig bra. Men jag skulle inte plocka bort det helt. Jag vill ha pasta ibland eller ett gott bröd. Fast inte för ofta, då mår jag inte bra. Däremot behöver vi mycket bra fett - smör, olivolja, rapsolja och kokosolja. Vi väljer alltid ekologiskt! Jaa, det finns så mycket olika mattrender och det gäller att hitta det som passar ens egen konstitution bäst. För mig finns ayurvedan med i bakgrunden, den är så klok och tar hänsyn till helheten. Jag är vata/pitta och så här framåt vår och sommar som är pitta årstid, märker jag att jag mår bra av mer "pitta mat". Äter mer sallad och lite lättare mat. Gröten får vila till höstmörkret och nu är det smoothie som gäller till frukost. Men jag gör den lite ljummen för jag undviker att dricka iskallt - det är inte bra för oss med kalla drycker. Min smoothie består av lite sojayoghurt, rismjölk, hallon, banan eller avocado, kokosolja, nässepulver, nyponpuler och blåbärspulver. Det blir jättegott att mixa ihop till en krämig smoothie. Jag var väldigt trött efter förlossningen men känner att jag börjat återfå min kraft. Smoothien har nog gjort sitt! Nässelpulver är ett utmärkt tillskott som ger massor av värdefulla och lättupptagliga ämnen för kroppen. Bra för att få upp blodvärdet.


Solen skiner ute och jag funderar på att ta en sväng med vagnen. Men just nu sover Linn så gott i bärsjalen. Kanske en sväng framåt eftermiddagen.

Kram och ha en fortsatt skön onsdag!

1 kommentar:

annayoga sa...

Ja visst är det mysigt med sjalar!
Nässelpulver o så nyttigt. Jag skördar nässlor för fullt nu. Förväller och fryser in. Vet du om man kan göra eget pulver? Borde väl bara vara att torka och mala , krossa ner?