torsdag 14 november 2013

Hösten är här!

Jag är inte riktigt i fas med mitt nya "höst-Palma". Jag visste ju att det blir kyligare här också för det är ju inte till tropikerna vi flyttat. Men vi har haft en lååång sommar och shorts med linne började bli vardag här. Nu är dock hösten här med ca 17 grader och i förmiddags regn. Till helgen verkar det bli neråt 12 grader med regn. Jag är bara inte i fas med varmare kläder och skor. Våra stengolv är inte lika charmiga så här års. Vi har visserligen golvvärme men den har vi inte lyckats få på ännu. Jag behöver fixa till det med mer textiler och gärna en skänk till köket. Maten! Plötsligt lockar en sallad inte lika mycket utan nu är det höstkök som gäller. Jag har inte fått till det där riktigt ännu. Inspirationen i köket är inte på topp trots att vi båda älskar att laga mat. Dags att plocka fram kokböcker, rotfrukter och värmande kryddor. Att leva raw-foodliv får vänta för min del :). Jag mår bra att äta efter årstiderna och nu vill jag ha lite varmare mat. Har faktiskt inte druckit gröna smoothies på flera veckor. Däremot inegfärste!!! Mmmm.....Jag tar mina chlorella tabletter och nu även D-vitamin, kokosolja och massor av annat gott på gröten/smoothien till frukost. Cacaonibs, nyponpulver, mandlar, kardemumma, ingefära och börjar dagen med ljummet citronvatten. För tillfället är jag mer inne på att tankarna och förhållningssättet till livet är det viktigaste. Rawfood, yoga, detox i all ära men glädje, omtanke, skratt, lätthet, njutning, ta ansvar för sitt eget liv, följa hjärtat och le mot våra medmänniskor är inga dumma ingredienser för ett lyckligt och häslosamt liv. En kaffelatte, grillad kycking eller chokladkaka är inte det avgörande för att må bra eller inte. Snarare  tror jag vi lägger krokben för oss själva om vi krånglar till livet för mycket med en sträng diet eller livsfilosofi. Men så tror jag! med ett glas rött i handen och efter att ha myst med en kycklingrulle från ett  schysst indiskt kebabställe på Porto Pi. Ibland är livet vardag och det gäller bara att finna glädjen i det.

Vi har haft en hemmadag men kom ut framåt fem för besök på kyrkis. Efter lite barnsång och en skön kvällspromenad hemåt har jag fått lite ny energi. Nästa helg har Svenska kyrkan julbasar och snart är det 1: advent. Tänk vad tiden går. Vår första jul i Palma! Whiiii....så glad att Victor kommer hit och firar med oss. Jag börjar så smått ta in att det är strumpor som gäller nu ett tag framöver. Men med 300 soldagar om året som Mallorca erbjuder så ska det nog gå bra med vinter vid Medelhavet. ;)

Jag har förresten hittat Mr Eco! Han finns här på Mallorca :)) Skämt åsido...men det är ett ställe där du beställer grönsaker, frukt men även kött, kyckling och annat smått och gott. Allt ekologiskt! Vi trodde man kunde handla direkt hos dom på onsdagar och körde dit igår. Men det var bara utlämning av beställda varor. Mycket fräscht ställe med trevlig personal. Så nästa vecka klickar jag i en beställning på deras hemsida och får fri leverans till dörren med ekomat. Jippi! Så otroligt bra och lyxigt.

Ser ni att fullmånen är på g...Den har sin kulmen på måndag...men lyser redan nu så vackert mot en nattsvart himmel.

Varm kram till er!







1 kommentar:

Ulrika sa...

Glädje, omtanke, skratt, lätthet. Tack så mycket för de fina orden! Kram