lördag 9 november 2013

Lite hemlängtan....

Idag har jag haft lite hemlängtan.....eller i varje fall VÄN längtan. Vi har nu varit här i snart 4 månader. Ganska kort tid men samtidigt känns det som vi varit här längre. Det första "ruset" har lagt sig och vardagen har letat sig in i vårt liv. Fortfarande är mycket nytt och vi har oändligt att upptäcka på denna ö. Men det finns nu en rutin i vårt Mallorcaliv och livet består inte enbart av tapas och cava ( som tur är ;))
Jag var ganska beredd på att det skulle bli annorlunda när hösten kom och när mörket kommer tidigare på kvällarna. Vår sociala oktober är till ända och jag visste att nu väntar ett par månader med mindre besök. Det är samtidigt skönt och "tvingar" oss att ta itu med vardagen.
Det är en omöjlighet att flytta från livet i Sverige och "vips" ha ett helt fungerande liv i ett annat land. Det tar sin tid....något dom flesta inflyttade till ön verkar vara överens om. Vi instämmer och märker att allt blir så mycket bättre när tiden får ha sin gång utan att vi försöker påskynda.

Vad saknar jag hemifrån? Jag saknar igenkänningen och att ingå i ett sammanhang. Att känna igen människor och vardagen. Högtider, dofter, musik mm....Samtidigt som det är just detta som är så häftigt med att bo i ett annat land. Att få nya upplevelser och att berika livet med alla intryck en ny kultur bjuder på. Det är ju inte så att Spanien och Sverige är en kulturchock. Mycket fungerar på liknade sätt som hemma med vissa avvikelser :). Inskolning på dagis används inte här (undantag på ett par förskolor varav Happy Faces), när det är söndag är det stängt i butikerna...punkt slut, säger man imorgon så menar man i övermorgon...eventuellt, vispgrädde...njaeee det tillhör Sveriges pluskonto....:)
Just nu längtar jag efter mina nära vänner. Att prata över en kopp te, skratta och dela tankar om livet.

Kanske är det kommande advendtsiden som gör mig aningen sentimental. Palma pyntas för fullt och jag ser så fram emot att strosa runt på gatorna och uppleva vår första jul här. Men plötsligt känns minusgrader, knastrande öppen spis, glögg, julgodis och långpromenader med rosiga kinder väldigt romantiskt. Träffade på två svenskor idag på Porto Pi och båda skulle "hem" över jul. Det finns baksidor och utmaningar med att flytta utomlands. Vet ni att det är ändå det som berikar. För då sätter vi oss ned och pratar igenom vårt val att flytta. Vänder och vrider en stund och så känner vi den där goá känslan av att vi följt vårt hjärta. Av att vi vågade om det än innebär att vi förlorar fotfästet en stund.


Idag är en sådan dag.
Imorgon är en ny dag.
Kom att tänka på denna vackra sångtext:


Det är nu som livet är mitt

Jag har fått en stund här på jorden
Och min längtan har fört mig hit
Det jag saknat och det jag fått

Det är ändå vägen jag valt
Min förtröstan långt bortom orden
Som har visat en liten bit
Av den himmel jag aldrig nått
Jag vill känna att jag lever
All den tid jag har
Ska jag leva som jag vill
Jag vill känna att jag lever
Veta att jag räcker till
Jag har aldrig glömt vem jag var
Jag har bara låtit det sova
Kanske hade jag inget val
Bara viljan att finnas kvar
Jag vill leva lycklig för att jag är jag
Kunna vara stark och fri
Se hur natten går mot dag
Jag är här och mitt liv är bara mitt
Och den himmel jag trodde fanns
Ska jag hitta där nånstans
Jag vill känna att jag levt mitt liv
"Helena Sjöholm"


För övrigt har vi haft en städlördag och därefter en sväng på stan. Ett besök på ekomarknaden och så lunch. Därefter Porto Pi för att handla mat. Ikväll bara en skön hemmakväll. Puss och kram!

Buffélunch idag på ett ställe med enbart spanjorer. :)
Blåmusslor kokta i vitt vin och några sushi var alldeles perfekt ikväll. Uppskattades av Linn som älskar både sushi och musslor. :)

Inga kommentarer: