lördag 1 mars 2014

Förälskad!

Jag är förälskad i Palma. Det spelar ingen roll vilket humör jag är på när jag går hemifrån men så fort jag kommer ut och andas in luften, ser havet nedanför där vi bor och katedralen där borta mot staden fylls jag av en lyckokänsla i både kropp och själ.
Idag blev det bussen in för att fira Balearernas dag med massor av festligheter på stan. Marknadstånd över hela staden med godsaker, hantverk och annat. På Sa Feixina var det matmarknad med massor av gott att äta och vi provade lite av varje.







Det var stundtals lite kyligt för solen ville inte riktigt ta sig igenom molnen men vi hittade lite gluhwein att värma oss med. Linn har både åkt tåg, klappat åsnor och fått ballong. En mycket nöjd tjej efter en heldag på stan och flera timmar utomhus.



Vi tog oss en välbehövlig paus på Bibap som har blivit ett favoritställe för oss med underbart god koreansk mat. Dessutom lyckades vi tajma in att ha nästan hela restaurangen för oss själva för vi kom vid halv sex och då var där tomt. Däremot hade alla bord reservationer från kl 21. Ja här i Palma är det sena matvanor även så här års.  Men som barnfamilj tycker jag det är skönt att välja en tid då det är ganska folktomt och dessutom jättebra service. Nedan koreanska veggie pancakes och dumplings. Yummi!


Det är även karneval i Palma denna helg och idag var det karnevalståg för dom allra minsta. Linn var inte utklädd när vi åkte men det fixade vi med ett inköp av en liten maskeraddräkt.
Efter middagen var det fullt ös på stan med sång och dans för dom små. Vi har verkligen haft en rolig dag hela familjen!!!






När vi gick mot taxin i duggregnet men ändå milt väder konstaterades att vi fallit pladask för denna varma, vackra och färgstarka stad. Här är så lätt att trivas och bara vara. Kunde vi dessutom plocka hit alla vi älskar och saknar hemifrån vore det ju ännu bättre ;). Skämt åsido!
Vi har funnit VÅR stad och det är ju inte sagt att andra skulle känna det som vi gör. För mig finns det en sådan lycka i att finna min plats, min stad. Jag har letat och Skåne kommer alltid ha en speciell plats i mitt hjärta....men här finns något mer. Något som gör mig avslappnad, påfylld, hel och det trots saknaden efter dom "därhemma". Ännu är det främst Palma vi undersökt....tänk så mycket det finns kvar att upptäck av Mallorca. Massor av platser! Att en ö inte större än Gotland kan rymma så mycket. Fantastico!


Imorgon fortsätter vi karnevalsyran med maskerad födelelsdagsparty som blir Linns andra barnkalas här på Mallorca.

Buenas Noches

Inga kommentarer: