torsdag 11 november 2010

En skön dag med vänskap och pepparkaka....

Idag har jag haft en väldigt soft dag! Jag sov länge..det har jag gjort dom senaste dagarna. Jag följer inte ayurvedans dygnsrytm just nu, i alla fall inte på morgonen. Min kropp vill ha mer sömn nu och då får den det. Jag vaknar också mer på nätterna, för just nu har jag ingen bra sovställning med växande mage.
En kompis kom förbi med en skiva av Snatam Kaur "Divine Birth" med chants och sånger för den "sacred time" det är att vara gravid (hittar ingen bra översättning på svenska...sacred time är så vacker beskrivning...). Hon hade också med en bok som heter I AM A WOMAN Creative, Sacred & Invincible. Boken bygger på Kundalini Yogan och innehåller yogarörelser och meditationer särskilt anpassade för kvinnan. Kundalini yogan är ny i mitt liv och känns som en fördjupning av all yoga. Just meditationerna känns viktigta just nu. Samt att både yogan och meditationen är centrala bitar i ayurvedan. Ett verktyg för att vara närvarande och trygga. På så sätt lever vi livet mer levande! Min väninna är kundaliniyoga lärare och det är på hennes studio jag är och har min ayurvedacoaching och lomi-lomi massage. Det kommer bilder därifrån på nya hemsidan!

Jag lagade en jättegod linssoppa till oss. Linssoppa är så enkelt, gott och nyttigt! Perfekt en kylig novemberdag. Timmarna gick snabbt och vi hade ett par mysiga, pratiga timmar.

Bild från Rosendals Trädgårds hemsida


Egentligen hade jag träff med en annan kär vän ikväll men ändrade det tills imorgon. Jag var inte sugen på att hoppa in i duschen och ge mig ut i kylan. Har bara softat omkring i myskläder idag. Magen är lite öm och jag tror den är i en tillväxtfas. Då verkar den ömma lite mer. Ingen smärta utan mer som att det drar lite...Bebisen sprattlar en hel del och jag blir alldeles varm i hjärtat.

Jag fick plötslig julinspiration och har nu bakat mjuk pepparkaka från Rosendals trädgårdscafé´s kokbok. Lyssnar på julmusik och känner mig kreativ! Jag känner mer lust för julen i år, adventstiden som är så vacker. All stämning som är så enkel att skapa. Tomtar är inte min passion, men vitt, grönt, granris, hyacinter, clementiner, pepparkakor, julgodis och pyssel sätter ljus på en ganska mörk och kall årstid. Jag plockar russinen ur kakan och njuter av det jag tycker om. Jag går in i en annan energi i och med att jag är gravid. Känner det ganska tydligt... Hemmet känns viktigare, att skapa trygghet och lugn i tillvaron. Det är spännande att bara följa med på resan. Tillåta mig att göra det jag känner. Fylla på mig själv med den bästa tänkbara energi känns lika viktigt som att äta det bästa för mig och barnet. Lusten, glädjen, njutningen, kärleken och stillheten känns oerhört viktig just nu.

Nu blir det yogité och provsmak av pepparkakan - det doftar ljuvligt.
Önskar dig en fin kväll!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Detsamma till dig..!!!
LINA

Yohanna sa...

Hej!! :) Nu publicerar jag vinnaren i Dagens blogg!! Hoppas det var du som vann! ;) Om inte: tävlingen återkommer snart igen - välkommen åter!!!! /Y.