tisdag 31 maj 2011

Vad ska vi äta?

Matjesill med brynt smör och kapris - LCHF i all sin enkelhet.

Jag är väldigt intresserad av mat och hälsa. Jag läser och lär och provar mig fram. Tror inte att det bara finns en väg till hälsa. Olika männiksor mår ju bra av olika saker. Hmmm...ayurvedan bygger ju mycket på detta. Men jag måste säga att LCHF fått mig att tänka lite annorlunda. LCHF står för Low Carb High Fat. Läs mer på www.alltomlchf.se Jag har trott att det handlar om att käka en stor köttbit med bearnaisesås...vilket inte tilltalar mig. Men då Björn börjat äta enligt denna metod har jag studerat den ganska mycket senaste veckorna och även inspirerat min mathållning därefter. Många äter LCHF för att gå ned i vikt. Det gör inte jag! Vikten har aldrig varit ett problem för mig även om jag just nu har en mjuk och gosig degmage efter graviditet. ;)
Frukostbilder med inspiration av LCHF. Översta bilden - Ekologisk turkisk yogurt med lite vispgrädde och varma hallon toppat med ett par jordgubbar. Nedersta bilden - ett par skivor ekologisk rökt lax, ekologiskt ägg och gurka.
Jag mår bra av minskat kolhydratintag. Saknar inte alls potatis, bröd och pasta...skulle jag bli sugen så äter jag det. LCHF förespråkar rena ekologiska råvaror utan tillsatser.Äkta varor där vi ska ge kroppen rejält med bra fett.
Hemmagjord Clubsandwish på majskyckling och curry cremefraiche (Baconet lämnar jag till Björn).
Tvärtom vad vi har blivit lärda är det fett vi behöver och är INTE det vi ska undvika. Då pratar vi om smör, grädde, feta mejeriprodukter och animaliskt fett i for m av kätt och fisk. ( Jag väljer att äta fisk, kycklin, kalkon i någon gång lamm). Vill man välja vegetabiliska fetter så rekommenderar jag ekologisk kokosolja, olivolja och rapsolja. Men inte i för stora mängder för blir det oblans mellan omega 3 och omega 6. Mmmm...det är inte helt enkelt att veta vad som är bäst för kroppen. Men jag provar mig fram och lyssnar in vad kroppen vill ha och mår bra av. Jag har tidigare inte tålt mjölkprodukter så bra. Men under min graviditet åt jag mer grädde, creme fraiche och ost än tidigare, det funkade bra. Det har jag fortsatt med men av ost väljer jag främst feta ost, getost, hallomi och parmesan. Socker! är definitvit undvik för en sträng LCHF:are. Men jag hämtar bara inspiration av läran och utgår från min livssituation och min kunskap. Jag fikar en hel del nu när jag går hemma. Det blir i princip bara hemmabakat och jag bakar alltid på dinkelmjöl istället för vetemjöl och inget vitt socker utan råsocker. Jag brukar också ta mindre socker än recepten anger. Det funkar oftast lika bra! Jag känner verkligen en stark passion inför att jobba med kost och hälsa. Men när jag börjar jobba igen så blir det utifrån mitt eget koncept. Jag kommer ändra på en hel del! Allt är ju organsikt och ändras hela tiden. Jag kommer ha infallsvinklar både av ayurveda, LCHF,yoga-filosofi och egen erfarenhet. Viktigt för mig är att lyssna till sin egna kropp men även att ta in ny kunskap och nya sätt att se på saker och ting.
Jag har tex aldrig tänkt på att juice är flytande socker med lite vitaminer och att en frukt innehåller en massa socker som kroppen omvandlar till fett som vävs in i kroppens vävnad. Sockret används som energi samt lagras som fett i kroppen. Äter vi bra fett så använder kroppen först och främst fettet som bränsle och därmed förbränns det. Det ger en jämn energi nivå och ett jämnt blodsocker utan sug.
I ett Nyhetsbrev från Sanna Ehdin läste jag att var 4:e svensk äter LCHF inspirerat. Wow! Dessutom är Sverige det enda land i Europa där fetma och diabetes just nu minskar. Alltså mer smör åt folket och mindre smörgås - då mår vi bättre, blir smalare och gladare. Naturligt fett läker och lugnar nervsystemet och är välgörande för våra hormoner.
Har du frågor om kosten så maila mig gärna på ulrika@behappy.se
Nu vill lillan ha min uppmärksamhet så detta blir allt för idag.
KRAM!!!

Inga kommentarer: