måndag 30 september 2013

Struktur och lite annat....

Idag jobbar jag på struktur i vardagen. Det känns väldigt bra! Kursen jag går i Kommunikativt ledarskap är en djupgående personlighets utvecklande kurs. Mellan steg 2 och steg 3 ska det gå 1 år just för att möta alla mönster och lära sig att förhålla sig till livet där man nu är. Först tyckte jag det lät lustigt. Efter steg 2 tyckte jag att "Men jag fattar! Känner mig helt klar med dessa nya insikter och kan gå nästa steg direkt" Njaaeee...riktigt så var det ju inte...Nu möter jag och ser djupa mönster i mig själv. Det häftiga är att jag ser så tydligt och kan gå in i känslan, se och släppa. Det sker oftast snabbt. Inget ältande eller grubblande. Som att rensa hemma och plötsligt upptäcka att den där tavlan som hänger där känns överflödig. Den stämmer inte in i hemmet längre och så snart man tagit bort den blir väggen ren och vit för att något nytt vackert ska få plats. Så känns det att vara i den processen jag nu är. Jag upptäcker gamla mönster som bara hindrar och är överflödiga. Släpp!!! och det blir så mycket enklare och mer flow i livet.
Detta är inte enkelt hela tiden. Det kan svida och gnaga ordentligt. Men jag fastnar inte och gör jag det så har jag hjälp att tillgå. Jag är oändligt glad att jag valt denna väg. 
Så just nu är struktur ett tema som dök upp igår kväll. Kände mig lite ur fas och tog ett snack med min man ( han går en annan utbildning hos Karin som heter Ledardialog vilket underlättar härhemma då vi kan tala samma språk). Så istället för att bara vara på dåligt humör och vänta på att imorgon ska bli en bättre dag snackade vi igenom vad som var temat och vårt "issue" just nu. Ganska snabbt kom vi fram till att det handlar om struktur och att göra. Vi tog reda på vad som blockerade och bestämde hur vi vill ha det. Skönt, enkelt och befriande när det väl görs. Ju mer vi kliver ur dramer och gamla mönster ju enklare går det att skapa det liv vi verkligen vill ha. Det som är rent och sant för oss!

Jag startade måndagen med en timmes morgonpromenad efter ett litet uppehåll. Dagen blir så mycket bättre när jag kliver upp tidigt och möter dagen.

Palma i soluppgång!
Förmiddagen ägnade jag åt att städa och umgås med Linn. Vi var på lekplatsen, sedan hem och fixa lunch. Istället för att känna det som att mina enkla vardagsysslor inte alls var något spännande och utvecklande kände jag exakt tvärtom. Rent hemma, närvaro med Linn och därmed en harmonisk tjej, god, hälsosam och hemmagjord lunch, massor av idéer till min bok och när Linn sov siesta tid att läsa utkast och ge feedback på en bok åt en vän vilket gav mig massor tillbaka.

Dagens lunch: Sallad på zuccini, morötter, avocado till det kokt eko ägg och stekt tofu .
Även Björn har haft flow och effektivitet i sin dag. Sen eftermiddagen har tillbringats på IKEA för att fixa bäddsoffa till kommande gäster. Vi fick en hel del uträttat där vilket var något tröttande men skönt att kunna stryka på att göra listan.
Det finns inget duktigt i detta för min del. Duktig är ett ord jag sällan använder. Men det handlar om att ta ansvar och förvalta mitt liv. När jag har struktur blir det fler mellanrum och enklare att vara flexibel Jag har mycket vata (luft/rymd) i min pers. typ med mycket tankar, idéer och ord som vill komma ut. Har lätt att vara flexibel och föränderlig därav är REGELBUNDENHET det jag behöver jobba med för det ger mig den frihet jag behöver. Detta har tagit ett tag för mig att inse. Jag ramlar dit igen och igen men det går framåt. Jag känner mig så mycket mer i balans nu än för ett par år sedan.

Detta är ju också en förutsättning för att jag ska kunna hjälpa andra med livsstilscoaching och personlig utveckling. Jag lever det jag lär. För mig finns ingen genväg......Det är bara självklart men med ödmjukhet. Den kommer när vi ser våra egna tillkortakommanden och jag ser mina även om jag ännu blundar för en del ;) Det är den där alltid pågående resan!!! Jag är varken mer eller mindre än någon annan och det är ingen annan heller. Däremot kan vi finna hjälp och inspiration ur varandras livsval och sätt att hantera utmaningar. Det kan vara en blick hos någon, rösten eller utstrålningen. 
Jag har en sådan yogalärare här, Katja. Underbar och rak kvinna. Hon är vacker och ödmjuk, delar med sig på ett mycket enkelt och varmt sätt. Budskapet går rakt fram (så känner jag). Det finns någon för alla att hämta kraft och inspiration hos. Det varierar också vad eller vem det är och ska så vara. Men det är skönt att ha en lärare/mentor att vara förankrad hos när det blåser. Är den läraren/mentorn bra låter dom dig helt gå din egen väg genom att bara vara där och med sin närvaro guida dig mjukt mot din egen sanning. 

Jag har massor av bilder från helgen att dela men det blev det ett djupare inlägg idag. Jag lägger ändå upp några. :)

En varm och innerlig kram från mig som är så glad att ni läser.

Jättebra hälsokost som hade allt från eteriska oljor till grönsaker. Nedan Livets träd som fanns målat på väggen. Fiiiint!



Ekomarknad varje lördag fram till 14 på Plaza Patinés. Massor av grönsaker och frukt att frossa bland.
På söndagen utflykt till vackra Valdemossa som med moln och lite regn bjöd på en aning av höst....

1 kommentar:

Bokcaféet i byn sa...

Hej Ulrika!
Ännu ett härligt inlägg hos dig! Kul med dina reflektioner varvat med ö-upplevelser! Den där marknaden ska jag tipsa mina föräldrar om samt besöka själv vid tillfälle. Härligt!
Kul med foto från Valldemossa. Den staden var min första kärlek till ön och består än idag även om den fått konkurrens av mindre turistiga platser. Kommer man tidiga morgnar så brukar det vara lugnt och fridfullt tycker jag. Älskar att komma upp för kullen i bil längs serpentinvägarna och så plötsligt bara ligger den där, som en vacker hägring uppe bland bergen, ofta badandes i morgonsol. Nu längtar jag dit!!
Önskar dig och familjen en fin tisdag! Här slumrar trött bebis intill mig och snart ska vi hämta storebror från dagis.
Kram Anna